پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - Thu, 25th Apr 2024
صفحه اصلی  -  
سیاسی  -  
اقتصادی  -  
اجتماعی  -  
ورزشی  -  
فرهنگی  -  
پزشکی  -  
علمی  -  
فناوری  -  
حوادث  -  
بین الملل  -  
استانها  -  
کرونا

 
 


پست الکترونیکی:

 


اونس طلا 2,329.23
طلای 18 35,232,000
سکه امامی 424,090,000
بهار ازادی 391,950,000
دلار امریکا
یورو
لیر ترکیه
درهم امارات
پوند انگلیس
بیت کویین
بیشتر + کد نمایش

 
وارد دنیای نخ بخیه ها شوید!!
بروزرسانی: 19:39

وارد دنیای نخ بخیه ها شوید!!


اگر میخواید همه چیز رو درباره انواع نخ بخیه بدونید با ما در این مقاله همراه شوید.
تاریخچه نخ بخیه
نخ‌های بخیه نیز مانند هر چیز دیگری در طول تاریخ دچار تغییر و تحولاتی شده‌اند که سیر تکاملی آن‌ها را شکل داده است. برای درک اهمیت موضوع و آشنایی بیشتر با نخ‌های بخیه بد نیست گریزی به تاریخ آن‌ها بزنیم تا با پیشینه نخ‌های بخیه بیشتر آشنا شویم.
اولین نوع نخ بخیه که از آن برای انجام جراحی‌ها استفاده شد، روده جراحی بود که به صورت کاملاً طبیعی از غشاء روه گوسفند یا گاو تهیه می‌شد. به این صورت که ردیف‌های هم اندازه از این غشاء را بریده و با فرمالدهید شست‌وشو می‌دادند. سپس آن‌ها را به هم می‌بافتند تا یک رشته آماده برای بخیه زدن آماده شود. تبدیل آن به نخ کرومیک باعث جذب دیرتر روده جراحی می‌شد و می‌توانست تا مدت طولانی‌تری دو بافت را با هم پیوند دهد. روده جراحی به سبب جنس پروتئینی خود عمدتاً توسط فاگوسیت‌های بدن به عنوان یک عامل خارجی فاگوسیتوز می‌شود و این مسأله در کنار عوامل دیگر، باعث شده روده جراحی انتخاب مناسبی برای جراحی در این دوره زمانی نباشد.
در سال‌های ۱۹۷۰ و پس از آن، کم کم پای نخ‌های بخیه مصنوعی به دنیای جراحی باز شد. ویژگی‌های جدید و قابل تغییر این نخ‌ها باعث شد که محبوبیت آن‌ها افزایش پیدا کند و استفاده گسترده این نخ‌ها در سرتاسر دنیا آغاز شود. در سال ۱۹۸۰ پلیمر‌های جدیدی ظهور کردند که این اتفاق، باعث به وجود آمدن نخ بخیه مصنوعی جذبی شد. این سیر تکاملی همچنان ادامه دارد و همواره کشفیات جدید، منجر به تولید نخ‌های بخیه کاربردی‌تر و حرفه‌ای‌تر می‌شوند. این پیشرفت‌ها احتمال بروز آسیب و اشکال در عمل‌های جراحی را کم کرده و کار را برای جراحان راحت‌تر می‌کنند. برای آشنایی با انواع نخ بخیه، ادامه مطلب را مطالعه کنید.
 

نخ بخیه ویکریل (PGA) سایز 2 - تأمین سلامت - دندال
طبقه‌بندی نخ‌های بخیه
برای آن که با انواع نخ بخیه آشنا شوید، بهتر است در مرحله اول یک تقسیم‌بندی کلی از آن‌ها ارائه دهیم. قرارگیری هر نوع نخ در یک گروه خاص باعث می‌شود ویژگی‌های کلی آن‌ها را بشناسید و اطلاعات حداقلی را با توجه به نام گروه، به دست‌آورید.
در نخستین تقسیم‌بندی، نخ‌های بخیه را به دو دسته نخ‌های طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌کنیم. نخ‌های طبیعی در واقع از طبیعت گرفته شده و پایه آن‌ها بر اساس واکنش‌های شیمیایی در کارخانه شکل نگرفته است. برای مثال نخ پنبه از الیاف طبیعی پنبه ساخته می‌شود. همچنین انواعی از نخ بخیه وجود دارند که از روده خوک یا گوسفند تولید می‌شوند. نخ‌های مصنوعی این طور نیستند. این نوع نخ‌ها به طور کاملاً مصنوعی و با انجام واکنش‌های شیمیایی در کارخانه‌های تولید می‌شوند. هر یک از انواع طبیعی و مصنوعی با توجه به نیاز جراحان در عمل‌های مختلف، کاربرد دارند.
تقسیم‌بندی دیگری که برای انواع نخ بخیه ارائه می‌شود، بر اساس جذب آن‌هاست. نخ‌ها را می‌توان به دو دسته قابل جذب و غیر قابل جذب تقسیم کرد. در این مورد نیز انتخاب نخ‌ها باید بر اساس کاربرد صورت گیرد. برای مثال در جراحی که به مدت زمان زیادی برای ترمیم بافت نیاز است، استفاده از نخ غیر قابل جذب انتخاب بهتری است؛ چرا که نخ‌های قابل جذب ظرف مدت زمان معین جذب شده و همچنین در مدت کوتاهی کشش و استحکام اولیه را از دست می‌دهند. تمام این نخ‌های بخیه را می‌توانید از نخ بخیه سوپا تهیه کنید.
از نگاهی دیگر، می‌توانیم نخ‌های بخیه را به دو دسته تک رشته‌ای و چند رشته‌ای تقسیم کنیم. نخ‌های تک رشته‌ای مزایای متعددی دارند و به همین دلیل استفاده از آن‌ها رو به افزایش است. این نخ‌ها راحت‌تر گره می‌خورند، اصطکاک کمتری ایجاد می‌کنند، انعطاف بالایی دارند و خطر پارگی بافت را کاهش می‌دهند. همچنین احتمال رشد باکتری در میان رشته‌ها و بروز عفونت کم می‌شود.
حال در یک طبقه‌بندی کلی می‌توانیم نخ‌ها را به دسته‌های زیر، تقسیم‌بندی کنیم:
•    نخ بخیه قابل جذب طبیعی
1.    نخ پلین
2.    نخ کرومیک یا کاتگوت کرومیک
3.    نخ کلاژن

•    نخ بخیه غیر قابل جذب طبیعی
1.    نخ سیلک
2.    نخ کتانی
3.    نخ پنبه‌ای
4.    نخ سیمی ضدزنگ

•    نخ بخیه قابل جذب مصنوعی
1.    نخ ویکریل
2.    نخ داکسون

•    نخ بخیه غیر قابل جذب مصنوعی
1.    انواعی از نخ نایلون
 
مدل‌های مختلف نخ بخیه و کاربرد آن‌ها
نخ‌های بخیه را می‌توان بر اساس کاربرد، روش تولید، جنس و عواملی از این دست تقسیم‌بندی کرد. برای انتخاب نوع مناسب نخ بخیه، باید کاربرد و فیلد استفاده آن را به طور کامل بررسی کنید و سپس با توجه به نیاز‌ها، بهترین نخ بخیه را برگزینید. کیفیت آن هم به تولیدکننده نخ بستگی دارد که پیشنهاد ما به شما بهترین نخ‌های بخیه موجود در بازار، یعنی نخ بخیه سوپا است. حال بیایید انواع نخ بخیه را به همراه کاربرد‌هایشان بررسی کنیم:
پیش از هر چیز نخ‌ها را از نظر جنس آن‌ها طبقه‌بندی می‌کنیم. در این تقسیم‌بندی نخ‌های نایلونی، ویکریل پلی گلاکتین، پرولن، انواع کاتگوت، انواع سیلک، نخ پنبه، نخ کتان، نخ فولاد و ویکریل پلاس وجود دارند.
نخ پنبه‌ای:
نخ بخیه پنبه‌ای از الیاف طبیعی سلولز ساخته شده و یک نوع نخ بخیه غیر قابل جذب طبیعی است. این نخ‌ها معمولاً به صورت چند رشته تابیده شده وجود دارند و رنگ آن‌ها نیز اغلب سفید است؛ اگرچه در رنگ‌های آبی و صورتی نیز تولید می‌شوند. نکته‌ای که درباره این نخ وجود دارد، استحکام کم آن است. نخ بخیه پنبه‌ای در مقایسه با سایر انواع نخ‌های غیر قابل جذب، استحکام بالایی ندارد و باید با خیس کردن آن، حداکثر تا ۱۰ درصد استحکام آن را افزایش دهید. نخ بخیه پنبه‌ای را می‌توان در اکثر بافت‌های بدن استفاده کرد.
نخ کتان
نخ کتان ضعیف‌ترین نخ غیر قابل جذب است که از فیبر‌های خام کتان تهیه می‌شود. در واقع چندین دسته از فیبر‌های کتان را به هم می‌بافند و در نهایت با قرار دادن یک پوشش روی آن‌ها، قابلیت انعطاف را برای آن‌ها فراهم می‌کنند. استفاده از نخ بخیه کتان در فیلد‌هایی که نیاز به استحکام بالای نخ وجود دارد، انجام نمی‌شود. شاید بتوان بیشترین کاربرد این نوع نخ بخیه را در جراحی‌های گوارش دانست.
نخ ابریشمی
نخ سیلک یا نخ ابریشمی یکی دیگر از انواع نخ‌های بخیه غیر قابل جذب هستند که در واقع از پروتئین ساخته می‌شوند. کار کردن با این نخ‌ها بسیار مطلوب است و به راحتی کنترل می‌شوند؛ به همین دلیل انتخاب مناسبی برای استفاده در جراحی‌های قلب و عروق هستند. شاید تنها نکته منفی این نوع نخ بخیه، احتمال تجمع میکروارگانیسم‌ها باشد. نخ سیلک یا ابریشمی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:
1.    سیلک خالص: این نوع از نخ سیلک، چند رشته‌ای است و برای نزدیک کردن بافت‌های نرم استفاده می‌شود. استفاده از این نخ بخیه را در جراحی‌های چشم، به فراوانی می‌بینید.
2.    سیلک روکش‌دار: برای بخیه زدن پوست، از سیلک روکش‌دار استفاده می‌شود. برای تولید این نخ، با انجام فرایند‌هایی روی تار‌های نخ سیلک، روکشی تولید می‌کنند که روی رشته‌های به هم تابیده قرار بگیرد. برداشتن این نوع نخ بخیه بسیار آسان است.  
 

نخ کاتگوت:

نخ بخیه کاتگوت یکی دیگر از انواع نخ‌های بخیه است که قابلیت جذب دارد. این نخ‌ها در نواحی از بدن که قابلیت کشیدن بخیه وجود نداشته باشد و یا ترجیح بر جذب نخ باشد، استفاده می‌شوند. نخ کاتگوت در دو نوع مختلف با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شود:
1- کاتگوت ساده: در اتاق‌های جراحی نخ‌های بخیه زرد، آبی و یا سیاهی را می‌بینید که برای اتصال عروق کوچک و یا بافت چربی زیر پوست استفاده می‌شوند. این نخ‌ها در واقع همین کاتگوت‌های ساده هستند که تا سقف ۷۰ روز در بدن جذب می‌شوند. البته استحکام اولیه این نوع نخ، ظرف ۱۰ روز از بین می‌رود؛ بنابراین در جراحی‌هایی که نیاز به حفظ استحکام بخیه وجود داشته باشد، استفاده از کاتگوت ساده توصیه نمی‌شود.

2- کاتگوت کرومیک: نخ بخیه کاتگوت کرومیک، استحکام و کشش بیشتری در مقایسه با کاتگوت ساده دارد. این نخ از روده خوک و یا گوسفند تهیه شده و برای افزایش استحکام، به نمک‌های کرومیک آغشته شده است. استحکام اولیه این نخ‌ها در مدت ۲۱ روز از بین می‌رود و جذب، طی ۳ ماه اتفاق می‌افتد. از این نخ برای جراحی‌های دستگاه ادراری و مجاری صفراوی استفاده می‌شود.

نخ نایلون:

نایلون‌ها رایج‌ترین انواع نخ‌های بخیه هستند که در انواع جراحی‌ها کاربرد دارند. استحکام بالای این نخ‌های غیر قابل جذب باعث شده تا کاربرد‌های گسترده‌ای داشته باشند؛ از بستن زخم‌ها گرفته تا کاربرد اختصاصی آن‌ها در بخیه درم و اپی‌درم. علت استفاده مکرر نخ نایلونی در بستن پوست، شباهت ساختار شیمیایی آن‌ها با هم است و این باعث ایجاد سازگاری می‌شود. از آن‌جایی که استحکام کششی نایلون‌ها نیز بالاست، از آن‌ها برای اتصال تاندون‌ها و لیگامان‌ها نیز استفاده می‌شود. نخ‌های نایلون را می‌توان از نظر شکل، به دو دسته تقسیم کرد:
 - نخ نایلون تک رشته‌ای

- نخ نایلون چند رشته‌ای

نخ‌های نایلونی تک رشته‌ای در مقایسه با چند رشته‌ای‌ها راحت‌تر مدیریت و کنترل می‌شوند؛ بنابراین کارکردن با آن‌ها راحت‌تر است. از طرفی احتمال تجمع باکتری در میان الیاف‌های نایلون، کمتر بوده و احتمال بروز عفونت کم می‌شود.
از جمله مواردی که در استفاده از نخ بخیه نایلونی باید مد نظر قرار دهید، احتمال بروز حساسیت است. این نخ‌ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند؛ خصوصاً اگر در بافت‌های داخلی بدن استفاده شده باشند. به همین دلیل ترجیح بر استفاده از نخ‌های قابل جذب در ارگان‌های داخلی بدن می‌باشد.

نخ ویکریل

نخ ویکریل یک نخ بخیه قابل جذب طبیعی است که باعث بروز واکنش‌های بافتی نمی‌شود. این نخ در بدن هیدرولیز شده و به این ترتیب جذب می‌شود. نخ بخیه ویکریل انعطاف‌پذیری بالا، روش استفاده آسان، استحکام و حفاظت قابل توجه، قابلیت کاهش تروما و آسیب مویرگی کم را دارد که همه این ویژگی‌ها آن را به یک نخ بخیه مناسب تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که از این نخ در جراحی‌های قلب و عروق و مغز و اعصاب استفاده نمی‌شود. در مقابل، در جراحی‌های اورولوژی، چشم، ارتوپدی، دستگاه گوارش و... استفاده از نخ ویکریل را به فراوانی می‌بینید.

نخ پرولن

نخ بخیه پرولن یک نخ بخیه غیر قابل جذب مصنوعی است که حداقل میزان واکنش بافتی را منجر می‌شود. در واقع در مواردی که بروز عفونت و حساسیت، بسیار خطرناک است، از نخ بخیه پرولن استفاده می‌کنیم. این نخ حتی در حضور عفونت نیز تجزیه نمی‌شود و کشش و استحکام بالایی دارد. این نخ تک رشته‌ای در جراحی‌هایی که مدت زمان ترمیم طولانی است، به کار گرفته می‌شود؛ مانند جراحی قلب، جراحی پلاستیک، بستن فاسیای شکمی و موارد این چنینی.

بهترین نخ بخیه

کیفیت نخ بخیه سوای از نوع آن، می‌تواند از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد و یک نخ بخیه بی‌کیفیت، در بسیاری از موارد می‌تواند منجر به بروز حوادث جبران‌ناپذیر شود. به همین دلیل لازم است با توجه زیاد به این مسأله، اقدام به تهیه بهترین برند نخ بخیه کنید. نخ بخیه سوپا با سال‌ها حضور در صحنه جراحی، بهترین انتخاب برای شماست. سوپا سالیان سال است که به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات یکبار مصرف پزشکی در خاورمیانه مشغول فعالیت است. اگر قصد خرید نخ بخیه برای بیمارستان‌های بزرگ، مراکز درمانی، کلینیک‌ها و هر مورد دیگری را دارید، می‌توانید برای خرید نخ بخیه سوپا به یک نمایندگی سوپا مراجعه کنید. با استفاده از نخ بخیه سوپا، با معنای واقعی کیفیت آشنا خواهید شد.
کلام آخر
 در این مقاله به بررسی انواع نخ بخیه و کاربرد هر یک از آن‌ها پرداختیم. همچنین بهترین برند تولید‌کننده نخ بخیه در ایران را به شما معرفی کردیم. سوپا، نامی آشنا در حرفه پزشکی است که برای سالیان طولانی، انواع نخ‌های بخیه از جمله نخ بخیه قابل جذب و غیر قابل جذب، نخ مونوکریل، نخ مدیک، نخ سیلک و انواع گوناگون نخ بخیه را تولید می‌کند. با انتخاب بهترین نوع و بهترین برند نخ بخیه، می‌توانید فرایند جراحی را تسهیل کنید. ‌شما میتوانید انواع نخ بخیه سوپا٬ مدیک و اتیکون در انواع نخ بخیه کرومیک (کات گوت) و نخ بخیه سیلک و نخ بخیه ویکریل و نخ بخیه نایلون  را از نمایندگی اصلی یعنی فروشگاه تجهیزات پزشکی تجهیز گستران ابوریحان با بهترین و کمترین قیمت تهیه و تامین نمایید.
امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید و کاربردی باشد.

 






 
اخبار داغ:
دفترچه سوالات اختصاصی فرهنگیان در کنکور 1403 منتشر شد + پاسخنامه و لینک سایت sanjesh.org
یحیی گل محمدی نیامده به تراکتور از همسر خوشگلش رونمایی کرد / زن نیست یک پرسپولیسی دو آتیشه است | بیوگرافی لیلا حق نظری و عکس
مردم برای هادی چوپان گل کاشتند/استقبال بی نظیر از گرگ پارسی+ویدیو!!!
رقم نهایی حقوق بازنشستگان با آپشن های طلایی و به نفع بازنشستگان اعلام شد |بازنشستگان فیش حقوقی جدید را با رقم طلایی دریافت کنید
درخواست عفو هادی چوپان برای توماج صالحی از رهبر انقلاب + جزییات
اولین خرید استقلال در فصل جدید؛ ستاره بزرگ چراغ سبز نشان داد
متناسب سازی حقوق بازنشستگان 11 و نیم میلیونی شد /از شنبه منتظر باشید
حقوق بازنشستگان افزایش یافت | خبر خوش رییس تامین اجتماعی برای بازنشستگان
3 پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان | افزایش 35درصدی باید لحاظ شود
ببینید | انتقاد تند جواد خیابانی از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس
پرداخت حق بازنشستگان از مناطق جنگی از این ماه | خبر خوش برای افزایش حقوق بازنشستگان
اولین واکنش مالکان جدید پرسپولس در خصوص اوسمار
وقتی مربی استقلالی معترض شد؛ از وام پرسپولیس شاخ درآوردم/ هواداران استقلال خیلی مظلومند
جزییات تازه از بیماری ترانه علیدوستی/ علت ابتلا از زبان وکیلش+ عکس
بالاخره همسان سازی حقوق بازنشستگان به بخش اجراییات دولت رفت! | سنوات ارفاقی آپشن جدید حقوق بازنشستگان
(ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
حکم اعدام توماج صالحی لغو می شود؟ | یک حقوقدان پاسخ داد
ابراز علاقه نعیمه نظام دوست به مهران مدیری| فقط تو برام مهمی!
پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تایید کرد
فال ابجد واقعی فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

موضوعات داغ:
حقوق بازنشستگان
تامین اجتماعی
بازنشستگان تامین اجتماعی
افزایش حقوق
افزایش حقوق بازنشستگان
مهران مدیری
متناسب سازی
سازمان تامین اجتماعی
تأمین اجتماعی
همسان سازی حقوق بازنشستگان
علی باخرد
شهدای گمنام دفاع مقدس
شهرستان شهرضا
روح الله میرزایی
مجاهد خضیراوی
محمود یوسفی
ولیسه
اخبار کرونایی
عالی سر
کار و دانش
شرکت بورس تهران
گذشت از قصاص
جشنواره ی تئاتر فجر
سوتلانا تیخانوفسکایا
شهر جناح
محمود دهقان
هندزفری بی سیم
اردان
محمدرضا پوررضایی
رودخانه خواری
دروازه بان استقلال
خصوصی سازی استقلال
هواداران استقلال
وزیر خارجه چین
مستمری بگیران
برنامه دورهمی
مجموعه انقلاب
جمهوری اسلامی
ایران و روسیه
آزمون سراسری
وام پرسپولیس
جواد خیابانی
رهبر انقلاب
سازمان سنجش آموزش کشور
افزایش حقوق کارگران
خانواده های تک نفره
استقلال و پرسپولیس
سازمان سنجش آموزش
خزانه داری آمریکا
پیشکسوت پرسپولیس
امپراتوری عثمانی
سایت سازمان سنجش
ماده 41 قانون کار
خریدار پرسپولیس
وزیر امور خارجه
ترانه علیدوستی
ابوالفضل جلالی
ناصر ابراهیمی
سیدحسین حسینی
روابط اقتصادی
یحیی گل محمدی
حقوق کارگران
منابع انسانی
اوسمار ویرا
عامل سازمان
مردم فلسطین
کشور اسلامی
قهرمان آسیا
قهرمان لیگ قهرمانان آسیا
قانون مدیریت خدمات کشوری
وزارت خزانه داری آمریکا
بازیکنان سابق پرسپولیس
افزایش مستمری مددجویان
وزیر خزانه داری آمریکا
صندوق بازنشستگی کشوری
معاون اول رییس جمهوری
لیست خرید جواد نکونام
حسین امیر عبداللهیان
سپاه پاسداران انقلاب
برنامه سلام صبح بخیر


 

کلینیک ترک اعتیاد
دانلود آهنگ | فضا2موزیک
ورق گالوانیزه چیست؟+منبع
رومارن
تهران روز
دانلود آهنگ های فوق العاده زیبا و جدید
دانلود آهنگ جدید
مجله خبری آکس مگ
فروشگاه ساز پادروشاپ
دوره ارز دیجیتال
موسسه مهاجرتی
اموزش کراتینه
ترندیول
پارتیشن
پارتیشن اداری
پارتیشن شیشه ای
پارتیشن شیشه ای
بیت موزیک
اجاره وثیقه
عایق پلیمری
دادخواه وکالت
قرعه کشی انلاین
رز موزیک
خدمات مرکزی بوش
تور مشهد با قطار
سیم بکسل و جرثقیل
قطعات ماشین آلات صنعتی
PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب
تعبیر خواب
هزینه چاپ کتاب
مجتمع فنی ونک
لوازم یدکی کیا
mexc
باحال مگ
دانلود رمان
خرید فنس چمنی
سفربازی؛ رزرو هتل با تخفیف
اخبار بازیگران
موزیک تگ
دانلود آهنگ ایرانی
ویکی درمان
مبلشویی تخصصی سعید در قائمشهر
ترخیص کالا از گمرک بندرعباس
خرید بلیط قطار مشهد
تحلیل بیت کوین
خرید سابسکرایب یوتیوب
خرید فالوور واقعی
پلازا
خرید پرفکت مانی
پایان نامه ارشد معماری
رزرو ارزان هتل
ایرانی موزیک
خرید گجت های خاص
موزیک ترین
دانلود فیلم
دانلود سریال





همه حقوق این سایت برای قطره محفوظ است. قطره مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد.
تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.