یکشنبه، 23 اردیبهشت 1403 - Sun, 12th May 2024
صفحه اصلی  -  
سیاسی  -  
اقتصادی  -  
اجتماعی  -  
ورزشی  -  
فرهنگی  -  
پزشکی  -  
علمی  -  
فناوری  -  
حوادث  -  
بین الملل  -  
استانها  -  
کرونا

 
 


پست الکترونیکی:

 


اونس طلا 2,360.45
طلای 18 33,981,000
سکه امامی 411,940,000
بهار ازادی 383,100,000
دلار امریکا
یورو
لیر ترکیه
درهم امارات
پوند انگلیس
بیت کویین
بیشتر + کد نمایش

 
چشم مصنوعی متحرک چیست؟ آیا قابلیت دیدن دارد؟ حرکت میکند؟
بروزرسانی: 14:31

چشم مصنوعی متحرک چیست؟ آیا قابلیت دیدن دارد؟ حرکت میکند؟


پروتز چشم جزو روش های درمانی رایج است که برای افرادی که چشم خود را از دست داده اند استفاده می شود، افراد در هر سن و یا جنسیتی پس از تخلیه یک چشم که می تواند به هر دلیلی رخ دهد، این امکان را دارند که از پروتز چشم استفاده کنند. هدف از استفاده پروتز چشک ایجاد یک چهره طبیعی و افزایش راحتی در کاسه چشم است. دو نوع رایج از پروتز های چشم وجود دارد که در خصوص پروتز چشم مترحک سوالات بسیاری ایجاد می شود.

امروزه در ساخت پروتز های چشم تنوع بسیاری به خرج می رود و دیگر همانند کره های شیشه ای نیستند بلکه همانند یک ایمپلنت گرد ساخته می شود که در داخل کاسه چشم قرار می گیرد و بافتی به نام ملتحمه پوشیده می شود.

پس از آن یک دیسک آکریلیک نازک، خمیده و براق رنگ که همانند چشم طبیعی باشد( با عنبیه، مردمک، سفیدی و حتی رگ‌های خونی) بر روی ایمپلنت کشیده می شود. در صورتی که نیاز باشد شما می توانید دیسک را بردارید، تمیز کنید و مجدد بر روی کاسه چشم قرار دهید.

در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در مورد پروتز های چشم مصنوعی صحبت کنیم و بررسی کنیم که چشم متحرک چیست و چه قابلیت هایی دارد، بنابراین اگر قصد خرید و سفارش پروتز مصنوعی را دارید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

چه زمانی پروتز چشم نیاز است؟

اگر به هر دلیلی که می تواند مربوط به تصادف و یا بیماری هایی نظیر سرطان، عفونت و گلوکوم، چشم فرد دچار آسیب شود پس از بررسی شرایط بیمار در صورت داشتن شرایط لازم این امکان وجود دارد که از پروتز چشم مصنوعی برای او استفاده شود و به این طریق ظاهر فرد تحت تاثیر این نقص عضو قرار نمی گیرد.

پس از برداشتن چشم در طی یک عمل جراحی به نام enucleation، پزشک شما عضلات کنترل کننده چشم را به ایمپلنت متصل می کند و به این طریق از پروتز چشم پشتیبانی می شود. البته این امکان وجود ندارد که شما به کمک چشم مصنوعی قابلیت دیدن داشته باشید، اما با این اتصال این شرایط ایجاد می شود که چشم مصنوعی را هماهنگ با چشم دیگر حرکت دهید.

اما مهم ترین نکته ای که وجود دارد این است که برای سفارش پروتز چشم، حتما نزد بهترین مرکز ساخت پروتز چشم مراجعه نمایید و تا مشکلی در این زمینه برایتان ایجاد نشود.

در طی جراحی پروتز چشم چه اتفاقی می افتد؟

یکی از سوالات رایجی که وجود دارد مربوط به روند جراحی پروتز چشم است، برای اکثریت افراد که دارای چشم آسیب دیده می باشند، عمل جراحی تخلیه چشم قبل از گذاشتن پروتز چشم یک کار ضروری است. رایج ترین عملی که برای این کار استفاده می شود enucleation نام دارد.

در طی این عمل جراحی چشم به طور کامل برداشته می شود، که شامل سفیدی چشم هم می باشد. پس از آن جراح به جای چشم یک ایمپلنت گرد و متخلخل از مرجان یا یک ماده مصنوعی قرار می دهد.

در نوع دیگری از عمل جراحی برداشتن چشم که تخلیه چشم موسوم است، اسکلرا برداشته نمی شود، در عوض از آن به جهت پوشاندن پیوند متخلخل به داخل چشم استفاده می شود. به طور کلی برای بیشتر افراد انجام این عمل آسان تر از enucleation می باشد و زمان ریکاوری کوتاه تری دارد.

در طول هر یک از این جراحی‌ها ، “پوسته” موقتی از پلاستیک روشن در پشت پلک شما قرار می ‌گیرد. این پوسته مانع از انقباض کاسه چشم در طی چند هفته اول بعد از عمل می ‌شود.

پس از بهبودی بیمار و حدود 6 الی 10 هفته پس از عمل، بیمار این امکان را دارد که به مراکز ساخت پروتز چشم مراجعه کند تا اندازه گیری های لازم انجام شود و مراحل ساخت پروتز طی شود.

در این مراکز از یک ماده از جنس فوم استفاده می شود تا قالبی از کاسه چشم شما ایجاد شود و در نهایت پروتز چشم با کاسه چشم شما باید تطابق داشته باشد. پوسته پلاستیکی برداشته می شود و بعد از روند بهبودی و حدود زمانی سه تا چهار ماه از جراجی، پروتز چشم خود را برای استفاده روزانه دریافت می کنید.

چشم مصنوعی متحرک چیست؟

همان طور که اشاره کردیم دو نوع رایج از چشم مصنوعی وجود دارد که به نام چشم منصوعی ثابت و متحرک شناخته می شوند. پروتز چشم متحرک برای افرادی مناسب است که چشم خود را به دلایلی مانند تصادف و یا آب سیاه از دست داده اند و اکنون به دنبال روشی مناسب برای جایگزین زیبایی چهره می باشند تا جای چشم از دست رفته مشخص نباشد.

شما با پروتز چشم متحرک این امکان را دارید که چشم مصنوعی را همزمان با چشم دیگر خود حرکت دهید و این موضوع حالتی طبیعی به چهره می دهد به همین دلیل بیشتر افراد به دنبال این مدل از چشم های مصنوعی هستند.

البته که امکان دید و بینایی در پروتز های چشم وجود ندارد و تنها جنبه زیبایی دارند. جدا از این موضوع چشم مصنوعی از جمع شدن و چروکیده شدن چشم تخلیه شده جلوگیری می کند. در خصوص قیمت چشم مصنوعی باید بیان کنیم که چشم های متحرک دارای هزینه بیشتری نسبت به چشم های ثایت می باشند.

آیا پروتز های متحرک قابلیت دیدن دارند؟

زمانی که از چشم مصنوعی به میان می آید برخی از افراد این تصور را دارند که اگر چشم آن ها آسیب ببیند به کمک چشم های مصنوعی می توانند توانایی دیدن داشته باشند.

در صورتی که این طور نیست، تنها هدف استفاده از پروتز چشم های مصنوعی داشتن زیبایی است و شما بینایی خود را به کمک این چشم ها به دست نخواهید آورد. زمانی که به هر دلیلی چشم شما دچار آسیب می شود، گاهی مجبور به تخلیه کامل چشم می باشید، در این شرایط زیبایی صورت تحت تاثیر قرار می گیرد و نمامی زیبایی نخواهد داشت.

در این شرایط استفاده از پروتز چشم مصنوعی بسیار موثر است، هرچند که بینایی شما باز نمی گردد اما حداقل از نمای ظاهری وضعیت شما بهبود پیدا می کند. البته باید بررسی شود که آیا امکان استفاده از پروتز ها را دارید یا خیر و این موضوع نیز توسط پزشک متخصص معین می شود.

آیا چشم متحرک حرکت می کند؟

سوال دیگری که برای بسیاری از افراد ایجاد می شود این است که آیا پروتز های متحرک  قابلیت حرکت دارند؟ در خصوص این سوال باید بگوییم بله، تمامی پروتز های متحرک ساخته شده در کلینیک ارتوپد فنی فراز همان طور که از نام آن ها پیداست قابلیت چرخش دارند یعنی شما این امکان را دارید که چشم مصنوعی استفاده شده را همراه با چشم سالم دیگری خود حرکت بدهید و این موضوع باعث می شود تا ظاهری طبیعی داشته باشید.

پروتز چشم های متحرک از چه چیزی ساخته می شوند؟

در قدیم برای ساخت پروتز چشم های متحرک از شیشه های واقعی استفاده می شود، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی چشم های مصنوعی از اکریلیک ساخته می شوند، اکریلیک نوعی ماده پلاستیکی شفاف است که استحکام، سختی و شفافیت نوری بسیاری دارد.

بنابراین اگر شما به هر دلیل اعم از تنبلی چشم، آب سیاه و ... ناچار به تخلیه چشم شوید؛ برای نصب چشم های مصنوعی در ابتدا یک ایمپلنت در کاسه چشم جاسازی می شود و سپس چشم مصنوعی در آن قرار داده می شود. این ایمپلنت چشمی نوعی قطعه جداگانه، گرد و سخت است و طی جراحی به طور دائم درون کاسه چشم قرار می گیرد. البته قبل از قرار گیری ایمپلنت درون کاسه چشم، به کمک بافت های زنده یا بالشتک های مصنوعی پوشانده می شوند.

مراحل ساخت پروتز چشم متحرک و مصنوعی

مدت زمان ساخت چشم مصنوعی در هر بیمار به نسبت دیگری متفاوت است اما به صورت میانگین سه ساعت زمان لازم است، دو نوع پروتز وجود دارد. دسته اول برای بیمارانی می باشد که کور هستند و یا قسمتی از چشم آن ها برداشته شده است. این پروتز نازک است و متناسب با فرم چشم بیمار ساخته می شود و بروی قسمت مورد نظر قرار می گیرد.

اما دسته دوم برای بیمارانی است که تمامی چشم آن ها تخلیه شده است که برای این دسته از پروتز های متحرک استفاده می شود. مراحله که در ادامه توضیح می دهیم برای ساخت پروتز چشم متحرک می باشد:

1.چشم پزشک حفره چشم را بررسی می کند و تمامی ابعاد و محیط چشم را اندازه می گیرد.

2.عنیبه مصنوعی نوعی میله پلاستیکی است که به کمک دستگاه تراش به آن فرم داده می شود. در این زمان آکولاریست به رنگ آن می پردازد و آن را با چشم سالم بیمار مقایسه می کند. قطر عنیبه متناسب با قطر عنیبه بیمار در نظر گرفته می شود و در این مرحله، آکولاریست، کانفورمر که برای نگه داشتن حدقه چشم از آن استفاده می کند را بر می دارد.

3.در این مرحله بک پوسته مومی برای قالب گیری و ایجاد شکل حفره چشم بیمار تراش داده می شود و در حفره قرار داده می شود. در این پوسته نوعی دکمه آلمینیمی وجود دارد که رنگ عنیبه رنگ شده را شبیه سازی می کند. پس از قرار دادن این پوسته دو حرفه نیز در آن ایجاد می شود.

4.جالت پودری سفید رنگی که از جلبک دریایی به دست آمده با مقداری آب مخلوط می شود و کرم به دست آمده که آلژینات نام دارد روی پوسته مومی ریخته می شود. با انجام این کار پوسته به داخل حفره ها رانده می شود و عملیات قالب گیری انجام می شود.

5.آکولاریست به طور مجدد رنگ عنیه را چک می کند و در صورت نیاز اصلاح می شود. کانفورمر پلاستیکی نیز در این مرحله به طور مجدد در داخل چشم گذاشته می شود.

6.قالب گیری با استفاده از کست ساخته شده از گچ قالب انجام می شود، این کست تشکیل شده از دو  قسمت می باشد که پلاستیک درون آن قرار می گیرد و پلاستیک پوشانده می شود تا در نهایت چشم مصنوعی ساخته شود.

پس از گذشت زمان حدودی هفت دقیقه، زمانی که گچ سفت می شود، موم و آلژینات برداشته می شود و پلاستیک سفید رنگ درون گچ قرار می گیرد. حال دو قسمت بهم چسبانده می شود تا پلاستیک تحت فشار قرار بگیرد و آن را برای مدت 23 دقیقه در آب جوش قرار می دهند و سپس خارج می شود تا سرد شوند.

7.در مرحله آخر پلاستیک شببه به قالب در می آید و سفت می شود و همراه با عنیبه در محل مناسب قرار می گیرد. سپس حدود 0.5 میلی متر از سطح قدامی پروتز گرفته می شود و طوری برش داده می شود تا یکدست شود. در نهایت رگ های صلبیه نیز برای شباهت بیشتر با چشم واقعی، روی چشم مصنوعی کشیده می شوند. رنگ عنبیه را نیز می توان در این مرحله تغییر داد.

کلام آخر

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را به خوبی با پروتز چشم متحرک و جزئیات مربوط به آن آشنا کنیم. در صورتی که می خواهید در خصوص چشم مصنوعی اطلاعات بیشتری به دست آورید می توانید به سایت کلینیک ارتوپد فنی فراز به آدرس farazorthoped.com مراجعه نمایید.






 
اخبار داغ:
ماجرای خودکشی بلاگر مشهدی طلا شجیعی چه بود؟ + عکس
ساعت بازی استقلال و فولاد خوزستان مشخص شد + ترکیب استقلال در بازی با فولاد
سورپرایز ویژه برای استقلالی ها/ درخواست یامگا برای حضور در ترکیب استقلال
لحظه کتک خوردن یک دختر در پارک فدک
فوری؛ ساعت بازی استقلال و فولاد خوزستان مشخص شد + ترکیب احتمالی
واکنش مایلی کهن به ادعای 14 امتیاز پرسپولیس بدلیل اشتباهات داوری: شانس قهرمانی استقلال بیشتر است
دور دور سردار آزمون ستاره تیم ملی با دختر شگفت انگیزش در ایتالیا/عاشقانه های پدر دختری آقای فوتبالیست!!!
یک اشتباه می تواند قهرمانی را از استقلال بگیرد/ فولادی ها هنوز از نکونام دلخور هستند
خواص بی نظیر این میوه برای سلامتی استخوان ها
تعطیلی شنبه ها رای نیاورد | تعیین تکلیف نهایی تا روز سه شنبه + فیلم
فوری/ آخرین خبر از واریز مستمری مددجویان بهزیستی بانک رفاه امروز 23 اردیبهشت
فوری؛ دانلود حکم جدید حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اردیبهشت 1403
جدول و زمان واریز معوقات حقوق بازنشستگان براساس حروف الفبا
شوک شادی بخش به بازنشستگان| مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیمه اول خردادماه پرداخت می شود
وقتی سارا والیانی غول چراغ پیدا میکنه !/بازیگر سریال گیلدخت در خارج از بازی چه خفنه!
مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیمه اول خردادماه پرداخت می شود
کلثوم اکبری کیست؟
فوری/خبر خوش آصفری برای پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه/زمان پرداخت قطعی شد
خبر فوری کالابرگ امروز 23 اردیبهشت 1403
رای اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس به تعطیلی شنبه
مخالفت مجلس با تصمیم گیری درباره کاهش ساعت کاری و افزایش تعطیلات در دولت

موضوعات داغ:
تامین اجتماعی
حقوق بازنشستگان
بازنشستگان تامین اجتماعی
فولاد خوزستان
همسان سازی حقوق
همسان سازی حقوق بازنشستگان
افزایش حقوق
مددجویان بهزیستی
کاهش ساعت کاری
افزایش حقوق بازنشستگان
سرزو اوزاکا
قاین
راه امام حسین
مالک باشگاه شهرخودرو
جوان ترین بازیکن لیگ برتر
منطقه کویر
موبایلی پات
رییس کمیته پارالمپیک آسیا
شایع ترین جرم
ایاب و ذهاب
یعقوب حیدری
حسینیه هدایت
رسیدگی
معراج اسماعیلی
غول های نفتی
سلامت سالمندان
تیم ملی کشتی آزاد ایران
مخدرهای
واخواست
دعا و مناجات
تیم استقلال
قانون مدیریت خدمات کشوری
شانس قهرمانی استقلال
رییس کمیسیون
استقلالی ها
سرمربی پرسپولیس
قهرمانی استقلال
کنعانی زادگان
کمیسیون تلفیق
مدافع تیم فوتبال استقلال
رونالدو و مسی
شانس قهرمانی
فوتبال ایران
لیگ برتر فوتبال ایران
کمیته اخلاق
مدیرعامل پرسپولیس
پرونده های قضایی
مدافع تیم فوتبال
فدراسیون فوتبال
لیگ برتر فوتبال
آرمین سهرابیان
شاگردان نکونام
شورای عالی کار
نماینده مردم
اول فروردین
کمیته امداد
کرمان موتور
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس
بازنشستگان تأمین اجتماعی
مجمع تشخیص مصلحت نظام
سازمان تأمین اجتماعی
مددجویان کمیته امداد
استقلال و پرسپولیس
پایگاه خبری تحلیلی
علی اکبر رائفی پور
عضو کمیسیون تلفیق
مصدومیت بیرانوند
مجمع تشخیص مصلحت
ساعت کاری ادارات
کاپیتان استقلال
باشگاه پرسپولیس
نمایندگان مجلس
باشگاه استقلال
قاتل زنجیره ای
 بازی استقلال
امیررضا رفیعی
سلامت استخوان
نایب قهرمانی
عباس گودرزی
انتقال داده


 

کلینیک ترک اعتیاد
دانلود آهنگ | فضا2موزیک
ورق گالوانیزه چیست؟+منبع
رومارن
تهران روز
دانلود آهنگ های فوق العاده زیبا و جدید
دانلود آهنگ جدید
آکس مگ
فروشگاه ساز پادروشاپ
دوره ارز دیجیتال
موسسه مهاجرتی
اموزش کراتینه
ترندیول
پارتیشن
پارتیشن اداری
پارتیشن شیشه ای
پارتیشن شیشه ای
بیت موزیک
اجاره وثیقه
عایق پلیمری
دادخواه وکالت
قرعه کشی انلاین
رز موزیک
خدمات مرکزی بوش
تور مشهد با قطار
سیم بکسل و جرثقیل
قطعات ماشین آلات صنعتی
PDF سوالات پرتکرار مصاحبه دکتری با جواب
هزینه چاپ کتاب
مجتمع فنی ونک
mexc
باحال مگ
دانلود رمان
خرید فنس چمنی
سفربازی؛ رزرو هتل با تخفیف
اخبار بازیگران
دانلود آهنگ ایرانی
مبلشویی تخصصی سعید در قائمشهر
ترخیص کالا از گمرک بندرعباس
خرید بلیط قطار مشهد
تحلیل بیت کوین
خرید سابسکرایب یوتیوب
خرید فالوور واقعی
پلازا
خرید پرفکت مانی
پایان نامه ارشد معماری
رزرو ارزان هتل
ایرانی موزیک
خرید گجت های خاص
دانلود فیلم
دانلود سریال





همه حقوق این سایت برای قطره محفوظ است. قطره مسئولیتی در قبال محتوای مطالب ندارد.
تمامی خدمات این سایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.