مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 اسفند 1401 ساعت 12:052023-02-28اجتماعي

به آبدانان بیایید / از جولیان تا دریاچه دوقلوها


قلعه «هزار در»، پشت قلعه، شهر تاریخی جولیان، غار طبیعی «مژاره» و آبشار ماهوته و دریاچه دوقلو تنها بخشی از آثار تاریخی و زیبایی های طبیعی آبدانان است.

- ایسنا/ایلام قلعه هزار در ، پشت قلعه، شهر تاریخی جولیان، غار طبیعی مژاره و آبشار ماهوته و دریاچه دوقلو تنها بخشی از آثار تاریخی و زیبایی های طبیعی آبدانان است.

اماکن تاریخی قلعه باستانی پشت قلعه در چهار کیلومتری جنوب شهر آبدانان قرار دارد و از قسمت هایی مانند در ورودی، بارو، برج ها، شاه نشین و تونل انتقال آب ساخته شده است که مصالح به کار برده شده در این بنا ملات، گچ نیمکوب و سنگ است.

مساحت این بنا حدود هفت هزار متر مربع است و باروی بیضی شکل قلعه دورتادور قلعه فرا گرفته و در قسمتهایی از بین رفته و در سالم ترین جاها ارتفاعی حدود 4 متر دارد که این دیوار دارای قطری متغیر و بین 90 تا 130 سانتی متر است.

این قلعه با توجه به عواملی مانند مصالح بکار برده شده در ساخت آن، نحوه اجرای طاق ها، مطالعه و بررسی سفال های سطحی، پلان و نقشه تپه و مقایسه با سایر آثار دوران ساسانی، متعلق به دوران ساسانی است که در دوران اسلامی هم به حیات خود ادامه داده است.

قلعه هزاردر نیز یکی از قلعه های باستانی مهم در آبدانان می باشد که نسبت به دیگر آثار تاریخی سالم تر بوده و متعلق به دوران ساسانی است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

به آبدانان بیایید / از جولیان تا دریاچه دوقلوها

به آبدانان بیایید / از جولیان تا دریاچه دوقلوها