مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 8 اسفند 1401 ساعت 07:452023-02-27اجتماعي

بارش ها لرزه بر اندام تاریخ گلپایگان انداخت


بارش های اخیر منجر به آسیب دیدن به آثار تاریخی گلپایگان و به ویژه مسجد جامع این شهر با یک هزار سال قدمت شده است.

- خبرگزاری مهر – گروه استان ها- مریم یاوری: آسیب بارش برف وباران به بناهای تاریخی استان اصفهان و به ویژه شهرستان گلپایگان غصه ای تکراری است، اتفاقی که هر بار در هر بارشی شاهد آن هستیم و تاکنون راهکار جدی برای آن اندیشیده نشده است.

بر اساس اعلام وزارت میراث فرهنگی سیل تابستان امسال 735 بنای تاریخی تخریب و 2 هزار و 500 میلیارد تومان به این بناها خسارت وارد شد، خسارتی که تاکنون جبران نشده است و تکرار بارش ها در پاییز و زمستان بر میزان آن افزوده است.

هر چند هنوز آمار دقیقی از خسارت های ناشی از بارش باران و سیل بر آثار تاریخی اعلام نشده است اما بررسی موردی آثار بیانگر تشدید خسارت ها به ویژه در بارش های بهمن است.

در این راستا یکی از مهم ترین بناهای در معرض تخریب کشور که قدمتی هزار ساله دارد، مسجد جامع گلپایگان است، اثری تاریخی از دوره سلجوقی که تاکنون زخم های زیادی را تحمل کرده و این بار نیز با نم های ناشی از بارش برف دست وپنجه نرم می کند.

حمیدرضا قربانی، یکی از پژوهشگران و دوستداران میراث فرهنگی گلپایگان ضمن ابراز تأسف از وضعیت کنونی مسجد جامع گلپایگان به خبرنگار مهر می گوید: نم کشیدن پِی های مسجد جامع گلپایگان موضوع تا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بارش ها لرزه بر اندام تاریخ گلپایگان انداخت

بارش ها لرزه بر اندام تاریخ گلپایگان انداخت