مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 22 بهمن 1401 ساعت 15:262023-02-11اقتصادي

هشدار مالیاتی اتاق بازرگانی ایران


مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی ایران در جدیدترین گزارش خود به بررسی نظام مالیاتی ایران و لزوم توجه به عدالت مالیاتی در این چارچوب می گوید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، سهم پایین مالیات بر درآمد اشخاص در ایران به دلیل عدم پیاده سازی نظام مالیات بر درآمد اشخاص و وجود معافیت های گسترده پایه های مالیاتی است که می تواند به تضعیف ادراک عدالت مالیاتی و تعمیق نابرابری منجر شود.

مرکز پژوهش های اتاق ایران در گزارشی به ارائه تصویر کلان از نظام ­های مالیات بر درآمد اشخاص(PIT) و بررسی تجربه کشورها پرداخته است.

مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از منظر دستیابی به اهداف عدالت و بازتوزیع درآمدی، مهم ترین پایه مالیاتی در هر نظام مالیاتی است.

به رغم آنکه در کشورهای پیشرفته بیش از 34 درصد از درآمدهای مالیاتی به مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی اختصاص یافته است، اما در ایران، یک روند ثابت حدود 13 درصدی دارد.

اندک بودن سهم مالیات بر درآمد اشخاص در ایران عمدتاً به دلیل کمبود آمار و اطلاعات مشاغل، عدم پیاده سازی نظام مالیات بر درآمد اشخاص و وجود معافیت های گسترده پایه های مالیاتی است که تداوم این روند می تواند به تضعیف ادراک عدالت مالیاتی و تعمیق نابرابری منجر گردد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هشدار مالیاتی اتاق بازرگانی ایران

هشدار مالیاتی اتاق بازرگانی ایران