مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 بهمن 1401 ساعت 16:552023-02-08اجتماعي

محوطه باستانی «بیت مشحوت» کرخه ثبت ملی شد


محوطه باستانی بیت مشحوت یا مشهود شهرستان کرخه در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسید.

- علی بویری در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: محوطه باستانی بیت مشحوت یا مشهود شهرستان تازه تأسیس کرخه و در حاشیه جنوبی بستر سیلابی رودخانه شاوور که از شمال این محوطه تاریخی می گذرد، قرار گرفته است.

وی گفت: بررسی تصاویر قدیم و جدید نشان می دهد که شهر تاریخی بیت مشهود با مساحتی در حدود 160 هکتار دارای 2 باروی خشتی در پیرامون خود بوده است.

رییس میراث فرهنگی شوش افزود: با بررسی پراکندگی آثار سطحی همچون تکه های سفالی، بقایای معماری این محوطه گسترده، بقایای یک شهر دوره اسلامی مربوط به قرون 3 تا 4 هجری (9 و 10 میلادی) قابل تاریخ گذاری خواهد بود.

بویری ادامه داد: بقایای سازه های معماری از جمله بخش هایی از کف سازی های آجرفرش و رد دیوارهای آجری با اندود گچ بر روی سطح این محوطه دیده می شود.

وی بیان کرد: وجود چنین محوطه های شهری از دوران نخستین اسلامی برای مطالعات تاریخی و باستان شناختی و حتی معماری و شهرسازی بسیار ارزشمند است.

بویری تصریح کرد: شناخت توپوگرافی روند شهرسازی از دوره ساسانی به اسلامی با پژوهش های آتی در چنین محوطه ای امکان پذیر خواهد بود؛ همچنین انجام مستند نگاری دقیق، مطالعات و پژوهش های باستان شناختی از جمله مهمترین برنامه های اجرایی می


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محوطه باستانی «بیت مشحوت» کرخه ثبت ملی شد

محوطه باستانی «بیت مشحوت» کرخه ثبت ملی شد