مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 19 بهمن 1401 ساعت 13:302023-02-08اقتصادي

«بیت مشحوت» ثبت ملی شد


سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوش از ثبت محوطه باستانی بیت مشحوت در فهرست آثار ملی خبر داد.

- علی بویری منجی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: محوطه بیت مشحوت به شماره 33813 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و مراتب طی ابلاغ رسمی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استانداری خوزستان و دیگر مراجع ذی ربط ارسال شد.

او با اشاره به بررسی تصاویر قدیم و جدید این محوطه باستانی بیان کرد: بررسی ها نشان می دهد که شهر تاریخی بیت مشحوت با مساحتی در حدود 160 هکتار دارای 2 باروی خشتی در پیرامون خود بوده است.

به گفته وی: با بررسی پراکندگی آثار سطحی همچون تکه های سفالی بقایای معماری این محوطه گسترده، بقایای یک شهر دوره اسلامی مربوط به قرون سوم تا چهارم هجری (9 و 10 میلادی) قابل تاریخ گذاری خواهد بود.

او افزود: بقایای سازه های معماری از جمله بخش هایی از کف سازی های آجرفرش و رد دیوارهای آجری با اندود گچ روی سطح این محوطه نیز دیده می شود.

بویری منجی با اشاره به اینکه انجام مستندنگاری دقیق و مطالعات و پژوهش های باستان شناختی از جمله مهم ترین برنامه های اجرایی میراث فرهنگی برای این محوطه است خاطرنشان کرد: وجود چنین محوطه های شهری از دوران نخستین اسلامی برای مطالعات تاریخی و باستان شناختی و حتی معماری و شهرسازی بسیار ارز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«بیت مشحوت» ثبت ملی شد

«بیت مشحوت» ثبت ملی شد