مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 بهمن 1401 ساعت 15:152023-02-06سياسي

اگر ایران در سیطره پهلوی ها می ماند


اگر شاه مخلوع در 26 دی ماه 1357 از ایران فرار نمی کرد یا کودتای ژنرال هایزر امریکایی ماجرای 28 مرداد 1332 را برای او تکرار می کرد و پیروزمندانه به ایران بازمی گشت چه می شد؟ - خبرگزاری فارس؛ یادداشت- محمدجواد اخوان: هرچند در تاریخ از رخ داده ها سخن به میان می آید، اما بیایید یک بار هم که شده از فرض تحقق نایافته بگوییم.

مثلاً اگر شاه مخلوع در 26 دی ماه 1357 از ایران فرار نمی کرد یا کودتای ژنرال هایزر امریکایی ماجرای 28 مرداد 1332 را برای او تکرار می کرد و پیروزمندانه به ایران بازمی گشت چه می شد؟ طبیعی است که با وجود بیماری های متعدد و ناشناخته احتمال زنده ماندن شاه چیزی بیش از عمر واقعی اش زیاد نبود، اما درهرحال اگر فرضاً چنبره سلطنت خاندان پهلوی بر ایران ادامه می یافت، اکنون در چه وضعیتی بودیم.

مهم ترین مبنای ما برای پاسخ به این پرسش نوع حکمرانی و روند های حاکم بر ایران دوره پهلوی، خصوصاً در 15 سال پایانی آن است.

بر این اساس، اگر ایران در سیطره پهلوی ها می ماند، اکنون: 1- فعالیت تمامی احزاب و گروه های سیاسی در ایران ممنوع و فقط حزب رستاخیز مجاز به فعالیت بود.

تنها نشانه بازمانده از قانون اساسی مشروطه انتخابات فرمایشی مجلس بود که با حضور اقلیتی از مردم برگزار می شد و اکثریت مردم در فرایند های حکومت نقش و تأثیری نداشتند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اگر ایران در سیطره پهلوی ها می ماند

اگر ایران در سیطره پهلوی ها می ماند