مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 13 بهمن 1401 ساعت 13:202023-02-02سياسي

نظریه «ولایت فقیه» از شیخ مفید تا امام خمینی (ره)


«شیخ مفید» را اولین نظریه پرداز ولایت فقیه نام برده اند و همواره در پژوهش هایی با محوریت اندیشه سیاسی شیعیان، نظرات ایشان سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.

- گروه اندیشه خبرگزاری فارس ـ محمدمهدی اسکندری: موضوع حکومت اسلامی در عصر غیبت یکی از پُرچالش ترین و مهم ترین مسائل فقهی و کلامی معاصر است که همواره توجه خِیل کثیری از پژوهشگران را به خود جلب کرده است، لذاست که نظریه ولایت فقیه نیز در همین راستا در فقه سیاسی شیعی ظهور و بروز چشمگیری یافت.

هرچند کمال اندیشه سیاسی شیعه با ظهور انقلاب اسلامی در قرن بیستم و عصر سیطره مدرنیسم توسط امام خمینی (ره)، به اوج خود رسیده و پا را از نظر فراتر گذاشته و جامه عمل به تن کرد، اما قرن ها قبل از ایشان، تعداد قابل توجهی از علما و اعیان مذهب شیعه درباره ولایت فقیه و حکومت در عصر غیبت در آثار مکتوب خود به طور مستقیم و غیرمستقیم به تحقیق و بررسی پرداخته اند، به طوری که با پیگیری این آثار برای ولایت فقیه، اصالت درخور توجهی را پیدا خواهیم کرد.

   شیخ مفید؛ مقدمه امام خمینی  جناب محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی مشهور به شیخ مفید فقیه، محدث و متکلم شهیر شیعی قرن چهارم و پنجم هجری، از برجسته ترین و بنا به برخی تعبیرات اولین نظریه پرداز ولایت فقیه در عصر غیبت است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نظریه «ولایت فقیه» از شیخ مفید تا امام خمینی (ره)

نظریه «ولایت فقیه» از شیخ مفید تا امام خمینی (ره)