مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 13 بهمن 1401 ساعت 08:052023-02-02سياسي

مهمان «عروسی پیر شالیار» شوید


«عروسی پیر شالیار» یکی از رسم ها و آیین های سنتی «اورامان تخت» در استان کردستان است که گفته می شود هزار سال و حتی بیشتر قدمت دارد و آیینی است که هر سال در نیمه زمستان برگزار می شود.

- عروسی پیر شالیار یکی از رسم ها و آیین های سنتی اورامان تخت در استان کردستان است که گفته می شود هزار سال و حتی بیشتر قدمت دارد و آیینی است که هر سال در نیمه زمستان برگزار می شود.

این آیین در سال 1397 در فهرست ملی میراث ناملموس ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آیین عروسی پیر شالیار در واقع مراسم سالگرد ازدواج یک عارف است که بین مردم ارج و قرب زیادی داشته است.

برگزاری این آیین از روزهای پایانی هفته اول بهمن ماه تا پنجشنبه دومین هفته بهمن ادامه دارد و شامل مراسم های مختلفی چون خَبَر ، کوته کوته ، رسم کلاو روچنی ، مراسم ذبح حیوانات نذری و طبخ هلوشین می شود.

امیر صادقی ـ کارشناسی ارشد مردم شناسی ـ مراسم عروسی پیر شالیار و آیین های پیرامون آن را در گفت وگو با ایسنا، چنین روایت کرد: آیین خَبَر خَبَر اولین مراسم پیش از آغاز آیین اصلی عروسی پیر شالیار است که یک هفته قبل از برپا شدن جشن عروسی، برای اطلاع مردم برپا می شود.

در آخرین روز هفته اول بهمن ماه هر سال پس از نماز عصر، گردوهای باغ پیرشالیار را که در هه وارِ به نه ن (هه وار منطقه ای در دامنه کوه است و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مهمان «عروسی پیر شالیار» شوید

مهمان «عروسی پیر شالیار» شوید