مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 9 بهمن 1401 ساعت 10:102023-01-29فرهنگي

7 اثر ناملموس یزد در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت هفت اثر ناملموس یزد در فهرست آثار ملی خبر داد.

- احمد آخوندی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از وظایف مهم میراث فرهنگی مطالعه و بررسی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی به منظور ثبت آن ها در فهرست آثار ملی است.

وی افزود: هفت اثر ناملموس یزد شامل پوش دوزی یزد، مراسم حنابندان روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان در میبد، مراسم حیدری فهرج، مراسم 13 محرم در مسجد ملأ اسماعیل یزد، بازی نمایشی بهرسربازی روستای ترکان، مهارت دوخت دولو هشتی بهاباد و مهارت دوخت هزاره دوزی ابرکوه در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه یزد یکی از استان های تاریخی ایران است که تعداد زیادی از آیین ها و رسوم و رشته ها و فنون و غذاهای باارزش را در خود جای داده است، ادامه داد: آداب و رسوم، بازی های محلی، رشته ها و فنون مختلف صنایع دستی و سنتی، مراسم خاص مذهبی و غیرمذهبی که درگذشته انجام می شده و در معرض خطر فراموشی هستند یا در حال حاضر به شکل سنتی انجام می گیرند، در حوزه آثار ناملموس بررسی می شوند.

آخوندی با اشاره به اینکه تاکنون 143 اثر فرهنگی و تاریخی در حوزه ناملموس از استان یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، افزود: ثبت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

7 اثر ناملموس یزد در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد

7 اثر ناملموس یزد در فهرست میراث ناملموس ملی ثبت شد