مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 بهمن 1401 ساعت 08:452023-01-25اقتصادي

سدسازی ترکیه رودخانه ارس را خشک می کند


در صورتی که 2 سد دیگر ترکیه با نام های توزلوجا و سویله مز آبگیری شود، هیچ آوردی از شاخه بین گول داغ رودخانه ارس به ایران نخواهد آمد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از ایرنا، آقاخان بهزاد در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز در خصوص حق آبه ارس گفت: در سال 1379، آورد آب رودخانه ارس، هشت میلیارد متر مکعب بود که در سال 1391 این رقم به پنج میلیارد متر مکعب کاهش یافت و امروز آورد رودخانه ارس به میزان 2.

7 میلیارد متر مکعب است.

وی ادامه داد: حاشیه رودخانه از دم قشلاقی ماکو تا تازه کند پارس آباد در وضعیت بحرانی قرار دارد که یک عامل کاهش آب آن، بین المللی و از طرف ترکیه با احداث سدهایی در استان قارص( کاراکورت) بوده که در سال 2020 با حجم 1.

7 میلیارد مترمکعب آبگیری شده است.

بهزاد افزود: در صورتی که دو سد دیگر این منطقه با نام های توزلوجا و سویله مز آبگیری شود، هیچ آوردی از شاخه بین گول داغ ترکیه به ایران نخواهد آمد و آورد آب تنها از آرپاچایی ارمنستان خواهد بود .

وی اظهار کرد: دلیل اینکه نمی توانیم از ترکیه شکایت بکنیم این است که در سال 1997 در سازمان ملل متحد، کنوانسیون بین المللی حقوق بهره برداری از آبراه های غیر مقاصد کشتیرانی با 103 رای تصویب شده و ترکیه این کنوانسیون را امضاء نکرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سدسازی ترکیه رودخانه ارس را خشک می کند

سدسازی ترکیه رودخانه ارس را خشک می کند