مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 بهمن 1401 ساعت 14:002023-01-24اقتصادي

زمینه های ژئوپلیتیک سقوط شوروی چه بود؟


یکی از پرتکرارترین زمینه های سقوط حکومت ها، «دستکاری اجتماعی» یا در تصویری بزرگ تر، «برهم زدن تعادل طبیعی جامعه» (و بزرگ تر از آن، کشور) است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از دنیای اقتصاد، از اینجا به بعد، اما شوروی در سراشیبی سقوط قرار گرفت؛ از 1980 تا 1985، بدهی خارجی این کشور به 120 میلیارد دلار رسید و قیمت جهانی نفت نیز در سال 1986 سقوط کرد و فشار زیادی بر اقتصاد شوروی وارد آورد.

تولید ناخالص داخلی شوروی در اواخر دهه 80 میلادی به 2500 میلیارد دلار یعنی نصف GDP ایالات متحده رسید.

هزینه های گزاف جنگ در افغانستان، عقب ماندگی شدید تکنولوژیک که موجب ضعف در توان صنعتی این کشور شده بود، درآمد آن ها را نیز به شدت کاهش داد.

 در این وضعیت که اوضاع حکمرانی این کشور هم چندان مطلوب نبود، افزایش شدید فساد سیستماتیک و کهولت سن رهبران این کشور که سایه سنگین دیکتاتوری حزب کمونیست را نیز بر آن تحمیل می کردند، مانع جدی هرگونه تحول و اصلاح بود.

با آغاز عصر گورباچف هم، اصلاحات اقتصادی -سیاسی توان کاهش حجم وحشتناک فساد رخنه کرده در سیستم این حکومت را نیافت؛ مجموعه این ناتوانی ها موجب تضعیف ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک شوروی شده بود و این کشور حتی در حوزه اقتصاد، صنعت و تکنولوژی دیگر جذابیت و دستاورد نوینی برای کشور های اقماری خود نداشت تا بتواند آن ها را هم به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

زمینه های ژئوپلیتیک سقوط شوروی چه بود؟

زمینه های ژئوپلیتیک سقوط شوروی چه بود؟