مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 بهمن 1401 ساعت 13:252023-01-23اجتماعي

نتیجه کاوش در یک محوطه دیگرِ «چم شیر» اعلام شد


کاوش های باستان شناسان در محوطه 74 پهنه چم شیر تایید کرد که این مجموعه متعلق به گروه های کوچ نشین و کوچ رو بوده که در قرون میانی اسلامی مورد استفاده بوده و پس از آن متروک شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد ـ سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه 74 پهنه چم شیر، گفت: این محوطه روی برجستگی طبیعی با مصالح بوم آورد ایجاد شده که در کاوش باستان شناسی شواهدی از فضاهای معماری به دست آمد.

او با بیان این که این فضاهای معماری دارای پلان مستطیلی با مصالح لاشه سنگ و ملات گل ایجاد شده اند و در سطح دیواره ها به منظور استحکام بخشی، اندود گچ و آهک کشیده شده است، افزود: نتایج کاوش باستان شناختی مشخص کرد که این مجموعه متشکل از هشت فضای معماری و یک راه روی اصلی بوده و سقف فضاها فاقد پوشش است.

به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی محوطه 74، این فضاها دارای یک ورودی بوده که پس از ترک مجموعه، ورودی ها را با قلوه سنگ به صورت آگاهانه مسدود کرده اند.

ستارنژاد افزود: پلان و سبک شناختی بسیار ساده معماری فضاها و از سوی دیگر چشم انداز محیطی، تعلق مجموعه را به گروه های کوچ نشین و کوچ رو قوت می بخشد و به نظر می رسد این مجموعه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده این گروه های جمعیتی قرار گرفته و پس از آن متروک شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نتیجه کاوش در یک محوطه دیگرِ «چم شیر» اعلام شد

نتیجه کاوش در یک محوطه دیگرِ «چم شیر» اعلام شد