مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 2 بهمن 1401 ساعت 09:302023-01-22سياسي

حماسه «2 بهمن» 57 ارومیه، سرآغاز مبارزه مسلحانه انقلاب اسلامی


دوم بهمن ماه، یادآور آغاز قیام مسلحانه مردم ارومیه علیه رژیم طاغوت در سال 57 است، حرکتی خودجوش که با هدایت روحانیون نقش مهمی در به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی داشت.

- خبرگزاری مهر - گروه استانها: در اواخر سال 57 و در زمانی که همه مردم ارومیه به مانند تمامی شهرهای ایران، از ظلم و جنایات رژیم ستمشاهی به ستوه آمده بودند، قیام مسلحانه خود را بر علیه رژیم پهلوی آغاز کردند، تاریخ 2 بهمن سال 57 با نام مرحوم غلامرضا حسنی امام جمعه فقید ارومیه، گره خورده و نام وی به عنوان شخصی که برای نخستین بار در کشور علیه شاه به صورت مسلحانه به مبارزه برخواست، ثبت شده است.

در این روز، مسجد اعظم ارومیه که کانون تجمع انقلابیون بود به توپ بسته شد در حالی که پیش از آن هیچ مسجدی مورد حمله و تخریب نیروهای ستمشاهی قرار نگرفته بود، مردم ارومیه نیز اعم از ترک و کرد همانند همیشه با اتحاد خود، دست به دست هم دادند و در قیام مسلحانه، مرحوم حسنی را یاری کردند.

ارومیه نخستین شهر کشور بود که قبل پیروزی انقلاب اسلامی جرقه مبارزه مسلحانه در آن کلید خورد و واقعه مسجد اعظم ارومیه در دوم بهمن 57 یک درگیری و یک اتفاق نبود بلکه نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و به ویژه آذربایجان غربی به شمار می رود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حماسه «2 بهمن» 57 ارومیه، سرآغاز مبارزه مسلحانه انقلاب اسلامی

حماسه «2 بهمن» 57 ارومیه، سرآغاز مبارزه مسلحانه انقلاب اسلامی