مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 27 دی 1401 ساعت 18:052023-01-17اقتصادي

کورسوی امید آهوان دشت سهرین برای تداوم نسل


سرشماری سال 1401 خبر از افزایش گونه های شاخص مناطق حفاظت شده استان زنجان از جمله آهوی دشت سهرین دارد اما هنوز خطر انقراض این گونه ارزشمند وجود دارد.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها -فاطمه تاجبخش: منطقه دشت سهرین با وسعتی بیش از 30 هزار هکتار در فاصله 15 کیلومتری شمال غرب زنجان قرار دارد و تنها مأمن آهوان شمال غرب کشور است.

استان زنجان دارای سه منطقه تحت مدیریت حفاظت شده سرخ آباد در 120 هزار هکتار، انگوران در 92 هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش در 29 هزار هکتار است.

دشت آهوخیز سهرین قسمتی از منطقه حفاظت شده سرخ آباد است که یکی از مناطق با ارزش ایران محسوب می شود، عرض متوسط این دشت 10 تا دوازده کیلومتر و متوسط ارتفاع آن 1650 متر و شیب متوسط دشت سهرین دو تا سه درصد به سمت جنوب غربی است، این دشت یکی از دشت های مهم استان زنجان است که در جذب و جلب گردشگران داخلی و خارجی تأثیرگذار است.

این اکوسیستم دشتی در گذشته از نظر اکولوژیکی به عنوان یک زیستگاه تابستانی و مهاجرتی برای آهوان محسوب می شد و این حیوانات به طور پراکنده از خردادماه تا آذرماه هر سال در این منطقه دیده می شوند اما به علت توسعه راه ها، خطوط انتقال برق و گاز و توسعه شهرها و مراکز مسکونی، روند گذر آهوان را مختل و اثرات سو خود را نمایان ساخت و لزوم حفاظت این منطقه اجتناب ناپذیر شد و در نها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کورسوی امید آهوان دشت سهرین برای تداوم نسل

کورسوی امید آهوان دشت سهرین برای تداوم نسل