مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 دی 1401 ساعت 15:552023-01-16دانش

کشف یک کارگاه تولید ظروف و زیورآلات سنگی با قدمتی پنج هزار ساله


کاوش و بررسی های باستان شناسی در محوطه باستانی حاجی آباد-ورامین شهر جیرفت (جنوب استان کرمان) منجر به کشف یک کارگاه تولید ظروف و زیورآلات سنگی مربوط به تمدن جیرفت با قدمتی پنج هزار ساله شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، کاوش و بررسی های باستان شناسی در محوطه باستانی حاجی آباد-ورامین شهر جیرفت (جنوب استان کرمان) منجر به کشف یک کارگاه تولید ظروف و زیورآلات سنگی مربوط به تمدن جیرفت با قدمتی پنج هزار ساله شد.

نتایج کاوش ها و پژوهش های نصیر اسکندری دامنه، عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در این محوطه باستانی، در نشریه معتبر بین المللی ایران توسط انتشارات راتلج و دو نشریه بین المللی مجله باستان شناسی کمبریج و باستان توسط انتشارات دانشگاه کمبریج به انتشار رسید.

به گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران، تمدن جیرفت در جنوب شرق ایران یکی از نخستین تمدن ها در دنیا به شمار می رود که در کنار تمدن عیلام (در جنوب غرب و جنوب ایران) و حوزه تمدنی رود هیرمند (سیستان) سبب شده اند تا فلات ایران به یکی از مراکز مهم و کانونی در زمینه شکل گیری نخستین تمدن ها و شهرها تبدیل شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف یک کارگاه تولید ظروف و زیورآلات سنگی با قدمتی پنج هزار ساله

کشف یک کارگاه تولید ظروف و زیورآلات سنگی با قدمتی پنج هزار ساله