مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 دی 1401 ساعت 10:402023-01-16سياسي

کشف های تاریخی تازه در مسجد جامع نوش آباد


رییس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، از شناسایی آثار معماری و شواهد باستان شناختی مربوط به دوره های سلجوقی و پیشا سلجوقی در زیر مسجد جامع نوش آباد خبر داد.

- رضا نوری شادمهانی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسجد جامع نوش آباد، از بناهایی است که نوعی شکل گیری و توسعه تاریخی در آن دیده می شود و هم محراب مقرنس کاری شده خشتی مربوط به دوره پیشا سلجوقی دارد تا شواهد معماری مربوط به دوره کنونی در آن داریم.

وی افزود: آثار موجود در مسجد جامع نوش آباد بر اساس شواهد تاریخی می تواند یک منبع مطالعاتی برای علاقه مندان معماری به طور عام و پژوهشگران دوره اسلامی به طور خاص باشد.

رییس پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی نوش آباد، تصریح کرد: نویسنده کتاب تاریخ قم ، در سده چهارم هجری، نوش آباد را ساخته یکی از اکاسره ساسانی می داند و ابن رسته در کتاب الاعلاق النفیسه از نوش آباد به عنوان منزلگاهی میان ری و اصفهان در سده سوم هجری قمری نام برده، اما کهن ترین بنای نوش آباد، مسجد جامع است که به دوره سلجوقی تعلق دارد.

نوری شادمهانی تأکید کرد: با هدف شناسایی تاریخ مسجد جامع نوش آباد، روند شکل گیری و توسعه تاریخی آن و همچنین تاریخ استقرار در این شهر، با موافقت پژوهشکده باستان شناسی، عملیات گمانه زنی باستان شناختی در کف ایوان شمالی، کف رواق غربی و جوار


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف های تاریخی تازه در مسجد جامع نوش آباد

کشف های تاریخی تازه در مسجد جامع نوش آباد