مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 22 دی 1401 ساعت 15:352023-01-12سياسي

ابطال قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رییس جمهور قزاقستان


دادگاه قانون اساسی با تکیه بر نتایج همه پرسی تابستان سال گذشته، قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رییس جمهور - الباسی (پیشوای ملت) در قزاقستان را باطل کرد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، بنابر حکم دادگاه قانون اساسی قزاقستان قانون نخستین رییس جمهور – الباسی در این کشور ابطال شد.

دادگاه قانون اساسی قزاقستان با اعلام این مطلب گفت که این اقدام در نتیجه همه پرسی 5 ژوئن سال 2022 که طی آن شهروندان از مستثنی شدن قانون نخستین رییس جمهور – الباسی و سایر مراجع در مورد اولین رییس جمهور حمایت کردند، صورت می گیرد.

در حکم دادگاه قانون اساسی آمده است: در حال حاضر قانون اساسی جمهوری قزاقستان فاقد دلایل قانونی برای حفظ قانون اولین رییس جمهور قزاقستان – الباسی در قانون فعلی جمهوری است، لذا این قانون محکوم به ابطال است.

علاوه بر این، مقررات مربوط به وضعیت و اخیتارات نخستین رییس جمهور، در مورد عضویت مادام العمر وی در شورای قانون اساسی، در مورد تغییر ناپذیر بودن وضعیت نخستین رییس جمهور – الباسی، در مورد عدم اعمال محدودیت برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بیش از 2 بار متوالی از قانون اساسی حذف شدند.

البته ابطال این قانون مصونیت نورسلطان نظربایف رییس جمهور سابق قزاقستان را سلب نمی کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ابطال قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رییس جمهور قزاقستان

ابطال قانون مربوط به برخی امتیازات نخستین رییس جمهور قزاقستان