مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 21 دی 1401 ساعت 08:502023-01-11پزشكي

گازگرفتگی چه علائمی دارد و موقع گازگرفتگی چه باید کرد؟


متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: با آغاز فصل سرما و استفاده از وسائل گرمایشی گازسوز، دوباره شاهد افزایش مراجعین به بیمارستان ها و مسمومیت یا مرگ ومیر ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن یا همان مرگ خاموش هستیم.

- جعفر قبادی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این مسمومیت به علت تنفس گاز منوکسید کربن - گاز بی رنگ و بی بو که بر اثر استفاده از وسائل گرمایشی مثل بخاری گازسوز، آبگرمکن، پیک نیک و حتی زغال - ایجاد می شود.

وی با اشاره به علایم گازگرفتگی تشریح کرد: سردرد، سرگیجه، تاری دید، تهوع، استفراغ، سوزش چشم، ضعف عضلانی، تنگی نفس، اختلال هوشیاری و علایم شبیه به سرماخوردگی از جمله علایم مسمومیت با گاز منوکسید کربن است و این علایم می تواند چند روز تا چند ماه هم ادامه داشته باشد.

قبادی با بیان اینکه مقادیر بالاتر گاز می تواند خطر مرگ داشته و حتی در کمتر از دو دقیقه باعث مرگ شود، اظهار کرد: این گاز به علت بی رنگ، بی بو و بی مزه بودن قابل تشخیص نیست به همین علت قاتل خاموش نام گرفته است.

متخصص طب اورژانس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه درمان بلافاصله با شک به این تشخیص انجام می پذیرد، ادامه داد: تأیید تشخیص با آزمایش خون است و در بسیاری از موارد هم نیاز به تأیید تشخیص نیست.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گازگرفتگی چه علائمی دارد و موقع گازگرفتگی چه باید کرد؟

گازگرفتگی چه علائمی دارد و موقع گازگرفتگی چه باید کرد؟