مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 17 دی 1401 ساعت 09:002023-01-07سياسي

روزی که رضاخان، چادر از سر زن مسلمان کشید/ آن چه «ننگ سالی» برای ما نقل می کند


کتاب «ننگ سالی» قدمی است در راه تبیین حقایق و عوارض اتفاقات تاریخی و روایتی از ماجرای کشف حجاب که نتایج سیاست مدرنیزاسیون رضاخانی را به تصویر می کشد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، 17 دی ماه سال 1314 بود که حکومت پهلوی به هوای حرکت به سمت تجدد و در راستای مدرن کردن جامعه ایرانی دستور منع حجاب برای زنان را صادر کرد تا دیگر، زنان مسلمان با حجاب اسلامی خود در معابر ظاهر نشوند، چرا که حجاب فرم و صورت هویت اسلامی جامعه است و این موضوع با هدف روشن فکری دربار رضاخان در تعارض خواهد بود.

به تعبیری دربار پهلوی مخالفتش با حجاب را نه به عنوان یک فرع فقهی بلکه به عنوان نماد و فرم اسلام پیش گرفت که اگر آن ازبین برود، سایر موضوعات هم کنار خواهد رفت و هویت هزارساله ایران که با اسلام آمیخته شده دگرگون خواهد شد.

  مقابله و مقاومت فرهنگی مردم در برابر قانون ممنوعیت روضه و اتحاد البسه و کشف حجاب رضاخانی از سال 1314 تا سقوط حکومت رضاخان در شهریور 1320، طول کشید.

در این سال ها بسیاری از زنان عفیف از ترس قانون مترقی کشف حجاب از خانه بیرون نیامدند، از تحصیل باز ماندند، بیمار شدند و بسیاری با بیماری در خانه شان ازدنیا رفتند! با این حال تصور ما از آن واقعه و اثرات ناگوارش بسیار کلی و غیردقیق است و مع الاسف از لحاظ میراث مکتوب، آثار تحلیلی و م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روزی که رضاخان، چادر از سر زن مسلمان کشید/ آن چه «ننگ سالی» برای ما نقل می کند

روزی که رضاخان، چادر از سر زن مسلمان کشید/ آن چه «ننگ سالی» برای ما نقل می کند