مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 21:252022-12-21اجتماعي

آداب و رسوم دلپذیر چله نشینی در قم قدیم


آیین شب یلدا با آداب و رسوم دلپذیری در قم همراه بوده و و این شب از مهمترین مناسبت ها در طول سال برای دید و باز بوده است.

- برپایی آیین های سنتی شب یلدا در قم سبقه دیرینه ای دارد و مهمترین ویژگی این طولانی ترین شب سال، صله رحم و دید و بازدیدها و احترام به بزرگان فامیل است.

در قم از دیرباز، مردم در شب یلدا یا شب چله که سنتی بسیار محبوب به شمار می رفت در خانه ریش سفید و یا در منزل پدربزرگ ها جمع می شدند و سایر اعضای خانواده نیز در این مهمانی گردهم می آمدند؛ تا ساعاتی را فارغ از روزمرگی ها دور هم خوش باشند و برپایی مراسم شب یلدا در آداب و رسوم قمی ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

آنچه که بزرگان از شب یلدا در خاطر دارند؛ فرصتی برای بازدیدها بدور از چشم و هم چشمی و تجمل گرایی است موضوعی که این روزها کمرنگ شده است.

آیین یلدا با آداب و رسوم دلپذیری در قم همراه بوده که قصه گویی، بازی ها، محلی و هدیه دادن از جمله آنان بوده که در ادامه برخی از آداب و رسوم شب یلدا را از زبان یکی از استاد قم پژوهی می خوانیم.

ابوالحسن گرامی، درباره رسوم شب یلدا در قم می گوید: مردم قم همانند سایر ایرانیان از فرصت شب یلدا برای صله رحم استفاده می کردند و این شب از مهمترین مناسبت ها برای دید و باز بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آداب و رسوم دلپذیر چله نشینی در قم قدیم

آداب و رسوم دلپذیر چله نشینی در قم قدیم