مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 13:452022-12-21اقتصادي

هیاهو در بازار نخودچی بریزها


بازار نخودچی بریزه ای شهرضا در روزهای منتهی به یلدا هیاهویی مثال زدنی دارد، رسمی که نمونه آن را در هیچ شهر دیگری نمی یابیم.

- خبرگزاری مهر ، گروه استان ها- پریا جهانبانی: شب یلدا یا بلند ترین شب سال که یکی از زیباترین شب ها در بین ایرانیان است، در این شب رسم و رسوم مختلفی انجام می شود.

ایرانیان با توجه به اصالت و محل زندگی خود این رسم را به شکل های مختلفی اجرا می کنند.

در این شب مردم شهرستان شهرضا از یک هفته قبل به میزبانی طولانی ترین شب سال می روند و بازارچه نخودچی بریزها رنگ و بویی دیگر می گیرد این بازارچه، مختص شهر شهرضا بوده و در هیچیک از شهرهای ایران نمونه ای از چنین بازاری را نمی توان پیداکرد، در این بازارچه کسبه مشغول بو دادن نخودچی و هسته شور هستند و در حال حاضر نیز در آن انواع آجیل را بو می دهند.

بازارچه نخودچی بریزها در گذشته به ورودی بازار از کنار حسینیه سادات تا تقاطع بازار بزرگ اطلاق می شده و امروز ورودی مقابل مسجد خواجه خضر موسوم به نخودچی بریزها شده است.

دید و بازدیدهای یلدایی در شهرضا یکی از مهمترین شاخصه های یلدا در شهرضا دید و بازدید گسترده مردم است که همچو دید و بازدید نوروز است و بازار قصه گویی مادربزرگان و خاطره گویی پدر بزرگان در این شب از دیگر ایام پر رونق تر است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هیاهو در بازار نخودچی بریزها

هیاهو در بازار نخودچی بریزها