مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 30 آذر 1401 ساعت 09:302022-12-21سياسي

فریاد خوانی های شب چله


یک پژوهشگر بومی منطقه در کوهسرخ از فریادخوانی و کف زنی به عنوان آیین های مهم شب یلدا در این شهرستان نام برد.

- جواد روشندل در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه شب یلدا بلندترین شب سال، پایان پاییز و شروع زمستان است، افزود: شب یلدا در گویش شهرستان نیشابور، حومه و اطراف به چله کُلو و چله خُردو و در گویش کوهسرخ به چله بزرگ و چله خُرد تعبیر می شود.

وی خاطرنشان کرد: وجه تسمیه چله خرد و چله بزرگ طول زمانی این دو بازه است، بازه اول از شب اول زمستان آغاز و تا 10بهمن و بازه چله خُرد یا کوچک از 10 بهمن تا پایان بهمن به مدت 20 روز است و بعد از آن مَه نوروز شروع می شود.

این پژوهشگر بومی منطقه با بیان اینکه ماه اسفند چون نوروز در آن قرار دارد و همه هستی نو و جدید می شود را مه نوروز می گویند، اذعان کرد: هم زمان با شب یلدا در اقصی نقاط کشور آیین های کهن پارسی به گونه های مختلف برگزار می شود که ماهیت آنها همه یکسان است.

وی تصریح کرد: در شب یلدا مردم شبی طولانی را سپری می کنند و به صبح می رسانند، در این شب به دلیل طولانی بودن آن فامیل ها سعی می کنند دورهم جمع شوند و پایان این شب سیه را به روز سپید خود با شادی مبدل کنند.

برفی ما بَرِ شما روشندل عنوان کرد: در منطقه ترشیز به خصوص کوهسرخ که بافت روستانشینی و هم پیوندی هنوز هم از مدرنیته شهری بیشتر جلوه گری می کن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فریاد خوانی های شب چله

فریاد خوانی های شب چله