مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 21:052022-12-20اجتماعي

شادی و سرور مردم اردستان در شب یلدا تا پاسی از شب


مردم اردستان در شب چله با آجیل و خوراکی هایی که فراهم می کردند همه باهم تا پاسی از شب را با شادی و سرور می گذرانند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اردستان، شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی ترین جشن های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه سوری از تاریخ و پیشینهٔ قدیم ایران به یادگار مانده و این شب از تمام شب های سال بلندتر است که اجداد ما هرسال آن را جشن می گرفته اند.

در آستانه شب چله یا یلدا قرار داریم، در بین مردم اردستان از سالیان گذشته شب یلدا شبی بوده که کوچک ترها به دیدن بزرگ ترها می رفته اند و به شب نشینی در کنار کرسی، قصه گویی و لطیفه گفتن مشغول بودند.

ازجمله تنقلاتی که در شب چله در شهرستان اردستان مصرف می شده چای، میوه های فصل به ویژه هندوانه، شیرینی، قیسی خشک، آلوچه خشک، نخودچی، آجیل، کشمش، تخمه، گردو و بادام بوداده، فندق، چغندر پخته، انگور، انار، توت خشک و انجیر خشک بوده است.

فضل اله یزدانیان، پژوهشگر اردستانی در گفت وگو با خبرنگار فارس در اردستان، اظهار کرد: در ایران باستان و گذشته های دور و ازجمله در اردستان که از شهرهای کویری و شرقی و پاسدار میراث های پدرانشان بوده اند وزندگی خود را با کشاورزی و دامپروری می گذرانده اند در باور خود آنچه را که برای زندگی مفید بوده از جلوه های خدای خوب و آنچه بد بوده را از جلوه های خدا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شادی و سرور مردم اردستان در شب یلدا تا پاسی از شب

شادی و سرور مردم اردستان در شب یلدا تا پاسی از شب