مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 14:102022-12-20اقتصادي

یلدا؛ بلندترین شب گرانی


قدرت خرید و شور و اقبال شهروندان در روزهای منتهی به شب یلدا به دلیل گرانی اقلام خوراکی کم شده و بازار میوه و آجیل و شیرینی به رغم وفور کالا، رونق ندارد.

- یلدا یا شب چله یکی از آیین های کهن ایرانیان است که درست در شب پیش از زمستان جشن گرفته می شود تا مرهمی باشد بر بلندای طولانی ترین شب تاریک سال.

تا دل مردمان با دل سرخ انارش گرما یابد و کامشان با شیرینی خرمالو شیرین شود.

ایرانی ها قرن هاست که آغاز زمستان برابر با شامگاه پایان آخرین روز پاییز تحت عنوان شب یلدا، بلندترین شب سال را با دورهمی فامیلی و چیدن سفره های رنگین و حافظ خوانی جشن می گیرند.

گردهم آمدن و شب نشینی اعضای خانواده و اقوام با جمع شدن در کنار یکدیگر در آخرین شب پاییز و طولانی ترین و تاریک ترین شب سال و تناول آجیل مخصوص، هندوانه، انار، شیرینی ها و میوه های گوناگون از جمله ویژگی های آیین شب یلدا یا شب چله است.

اگرچه گرانی ها بازار شب یلدا را کم رونق کرده اما ایرانی ها این آیین کهن را که نماد روشنایی و حیات است، مانند نوروز تحت هر شرایط و با سفره های کوچک تر گرامی می دارند.

امسال به رغم وفور کالاها اما قدرت خرید کاهش یافته و مشاهدات میدانی حاکی از آن است که شور و رغبت خرید در بازار مانند سال های قبل نیست در حالی که پیش تر شهروندان از ابتدای آذر ماه در تکاپوی خرید مایحتا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یلدا؛ بلندترین شب گرانی

یلدا؛ بلندترین شب گرانی