مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 29 آذر 1401 ساعت 13:352022-12-20اجتماعي

آیین های «شو چله» در لرستان؛ از گندم شیر تا آویزان کردن شال


مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از شب یلدا (شو چله) به عنوان بخشی از تاریخ و میراث لرستان یاد کرد و گفت: لرستانی ها یلدا را ارج می نهند چراکه پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان مطرح کرد: آیین های شو چله در لرستان؛ از گندم شیر تا آویزان کردن شال ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی لرستان از شب یلدا (شو چله) به عنوان بخشی از تاریخ و میراث لرستان یاد کرد و گفت: لرستانی ها یلدا را ارج می نهند چراکه پیشینه تاریخی این شب نماد زایش، ایزد مهر و تاریخ ایرانیان است.

عطا حسن پور، بیست و نهم آذرماه در جمع خبرنگاران، با اشاره به در پیش بودن شب یلدا، اظهار کرد: با گذشت سالیان دراز هنوز مردم افسانه امیل و ممیل و ششله و چارچار زمستان را می دانند و در کوی و برزن روستاها و مناطق قدیمی نوجوانان با آویزان کردن شال پشت بام خانه همسایه، هدیه دریافت می کنند و این آیین بخشی از میراث لرستان است.

وی افزود: از آنجایی که شب یلدا در لرستان هنوز هم با آداب و آیین خاصی به سبک و سیاق قدیمی برگزار می شود، شبی اساطیری و بخشی از تاریخ و میراث استان است.

حسن پور ادامه داد: یکی دیگر از سنت های این شب در لرستان سرو و تهیه غذا و شام مخصوص این شب است و هم چنین تنقلات ویژه لرستان که قدیمی ترین آن شامل گندم شیر یعنی گندمی که مدتی در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین های «شو چله» در لرستان؛ از گندم شیر تا آویزان کردن شال

آیین های «شو چله» در لرستان؛ از گندم شیر تا آویزان کردن شال