مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 28 آذر 1401 ساعت 17:352022-12-19اجتماعي

کشف آثاری از دوره عصرآهن تا اشکانی در گورستان مرسین چال


عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان اینکه کاوش نجات بخشی گورستان مرسین چال نشان داد این گورستان دارای آثاری از دوره عصرآهن تا دوره اشکانی است، - گفت: در سه ترانشه 49 گور شناسایی شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمدرضا نعمتی عضو هیأت علمی پژوهشگاه در نشست تخصصی باستان شناسی که 27 آذر 1401 به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد به بیان مختصری از کاوش نجات بخشی گورستان مرسین چال (سد فینسک، استان سمنان) پرداخت و گفت: محوطه مرسین چال در شمال غرب استان سمنان در دامنه شمالی کوه سر طلا و حاشیه جنوبی رودخانه سفیدرود واقع شده و از نظر توپوگرافی از سه بخش تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این محوطه در سال 1389 توسط صالحی بررسی و شناسایی شد تصریح کرد: اولین و دومین فصل کاوش های این محوطه در سال 1393 و 1399 توسط مهرداد ملکزاده و فصل سوم این پژوهش ها در تابستان سال 1400 توسط دو هیأت به سرپرستی اینجانب و عطا حسن پور انجام گرفت.

این باستان شناس افزود: در سه ترانشه مورد کاوش قرار گرفته 49 گور شناسایی شد که در بستر طبیعی و بر اساس توپوگرافی منطقه از غرب به شرق بین 30 الی 80 سانتیمتر با خاک پوشیده شده اند و گورهای کاوش شده بین 190 تا 220 سانتیمتر طول، بین 40 تا 60 سانتیمتر عرض و دارای عمقی بین 30 تا 65 سانتیمتر هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف آثاری از دوره عصرآهن تا اشکانی در گورستان مرسین چال

کشف آثاری از دوره عصرآهن تا اشکانی در گورستان مرسین چال