مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 28 آذر 1401 ساعت 11:352022-12-19فرهنگي

کشف گچ بری 1700 ساله در شرق ایران


سرپرست کاوش های باستان شناسی محوطه «بازه هور» از کشف بقایای یک آتشکده با نقاشی های دیواری و گچ بری های شاخص دوره ساسانی خبر داد.

- سرپرست کاوش های باستان شناسی محوطه بازه هور از کشف بقایای یک آتشکده با نقاشی های دیواری و گچ بری های شاخص دوره ساسانی خبر داد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محوطه بازه هور در کنار روستای رباط سفید در 70 کیلومتری شهر مشهد در استان خراسان رضوی واقع شده است.

یافته های باستان شناسان بیانگر آن است که این مجموعه متشکل از آثار فرهنگی و بقایای معماری دوره ساسانی است.

میثم لباف خانیکی ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ درباره نویافته های باستان شناسی از آتشکده ساسانی بازه هور گفت: چهارتاقی سنگی بازه هور که در سال 1310 خورشیدی به عنوان نخستین اثر تاریخی استان خراسان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، در جبهه شمالی این محوطه واقع شده است و گمانه زنی های باستان شناسی در سال 1395 شواهدی از یک سکونتگاه ساسانی- اسلامی را در جنوب این چهارتاقی آشکار ساخته است.

سرپرست کاوش های باستان شناسی محوطه بازه هور ادامه داد: فعالیت های باستان شناسی در محوطه تاریخی بازه هور که از سال 1392 به سرپرستی اینجانب آغاز شد در سال 1397 به شناسایی مجموعه مذهبی وسیعی در جبهه جنوبی این محوطه انجامید که بر فراز بلندی طبیعی موسوم به کوه دختر گس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف گچ بری 1700 ساله در شرق ایران

کشف گچ بری 1700 ساله در شرق ایران