مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 28 آذر 1401 ساعت 10:502022-12-19اقتصادي

کارنامه نفتی کشور قبل و پس از برجام/ سرکوب نرخ ارز در دولت قبل کار دست مردم داد


طبق آمارهای موسسات داخلی و خارجی، برجام تاثیر مثبتی بر صادرات نفت ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی نداشت اما چرا با وجود این اتفاقات، در دوره اجرای برجام، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، تحریم یکی از مسائل اساسی اقتصاد ایران است که نحوه مواجهه با آن محل اختلاف جریانات سیاسی مختلف در کشور بوده است.

در مواجهه با این پدیده بیرونی دو راهبرد متفاوت ارائه شده است که شامل توافق با آمریکا برای رفع تحریم و بی اثر کردن تحریم ها است.

دولت تدبیر و امید با اتخاذ راهبرد اول قصد داشت که سایه تحریم را از سر کشور بردارد و با افزایش فروش نفت و جذب سرمایه گذاری خارجی ، اقتصاد ایران را سروسامان بدهد، خوب است  ثمره این راهبرد را در 8 سال 1392 تا 1400 طبق منابع آماری داخلی و خارجی مورد بررسی قرار دهیم.

*تاثیر تقریبا هیچ برجام بر صادرات نفت ایران تصویر 1، نمودار صادرات نفت ایران طبق آمار اوپک است.

همانطور که در تصویر مشاهده می شود بعد از اجرای برجام صادرات نفت ایران از یک به دو میلیون بشکه در روز افزایش یافت، اما بعد از خروج آمریکا از برجام، رقم صادرات به یک میلیون بشکه سابق برنگشت و به کمتر از 100 هزار بشکه در روز رسید.

تصویر 1 در ابتدا اینگونه به نظر می رسد که برجام اثر مثبتی بر فروش نفت ایران داشته است، اما اگر دقیق تر نگاه کنیم، مشخص می شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کارنامه نفتی کشور قبل و پس از برجام/ سرکوب نرخ ارز در دولت قبل کار دست مردم داد

کارنامه نفتی کشور قبل و پس از برجام/ سرکوب نرخ ارز در دولت قبل کار دست مردم داد