مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 26 آذر 1401 ساعت 08:052022-12-17سياسي

چگونه سوءپیشینه پاک می شود؟


یک وکیل دادگستری در پاسخ به سوال اینکه، آیا محرومیت از حقوق اجتماعی مادام العمر است؟ پاسخ منفی داد و عنوان کرد: مقنن در همان ماده 25 قانون مجازات اسلامی مدت زمانی را در نظر گرفته که پس از گذر آن مدت از محرومیت از حقوق اجتماعی و به عبارتی از سوء پیشینه رفع اثر می شود.

- دکتر مجید شعبانی رییس کانون وکلای دادگستری استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار حوزه حقوقی ایسنا گفت: اصطلاح سوء پیشینه در محاوره و حتی عرف کاربرد رایجی داشته که از حیث مفهوم ادبی اشکال دارد و به معنی داشتن پیشینه سوء است.

وی افزود: حال آنکه در قانون مجازات اسلامی این اصطلاح استعمال نشده و اگر هم بنا است از آن استفاده کنیم باید گفت: عدم سوء پیشینه ، لذا پیشینه کیفری عبارت است از محکومیت های کیفری افراد به اتهاماتی که از گذشته تا حال در مراجع کیفری مورد رسیدگی قرار گرفته و قطعی شده است.

این حقوقدان ادامه داد: مقنن در ماده 25 قانون مجازات اسلامی به عنوان مجازات تبعی اشخاصی که به برخی اتهامات تحت تعقیب قرار گرفته و محکومیت قطعی حاصل نموده اند پس از اجرای حکم از برخی حقوق اجتماعی محروم نموده است.

وی با بیان اینکه بنابر این توضیحات ، سوء پیشینه در لسان عرف همین محرومیت از حقوق اجتماعی بعنوان مجازات تبعی است، افزود: مجازات تبعی در حکم دادگاه قید نمی شود اما پس از قطعیت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چگونه سوءپیشینه پاک می شود؟

چگونه سوءپیشینه پاک می شود؟