مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 19 آذر 1401 ساعت 13:002022-12-10اقتصادي

بودجه 1402 بدون رانت چند ده هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها بسته خواهد شد؟


با در نظر گرفتن سقف 5 هزار تومان برای خوراک و دو هزار تومان برای سوخت واحد های پتروشیمی، درآمد حاصل از فروش گاز به واحد های پتروشیمی در سال جاری به 92 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک اقتصادی؛ مسئله خوراک پتروشیمی یکی از موضوعات مهم در زمینه یارانه پنهان انرژی است؛ زیرا تعیین قیمت سوخت صنایع متناسب با درصدی از خوراک پتروشیمی است و اگر رانتی به خوراک پتروشیمی اختصاص یابد، به سوخت با درصد بیشتری این رانت انتقال می یابد.

حال یک بدعت بسیار بد در سال گذشته اتفاق افتاده است و فرمول شناور و شفاف خوراک پتروشیمی، کنار گذاشته شده است و سقف ریالی 5 هزار تومانی برای خوراک پتروشیمی در نظر گرفته شده است که موجب افزایش 75 هزار میلیارد تومانی کسری بودجه نسبت به فرمول شناور خوراک شده است.

این رانت عجیب در حالی رخ داده است که قیمت گاز در اقصی نقاط دنیا و هاب های مختلف گازی دنیا با افزایش چشم گیر روبرو شده است و قیمت محصولات بالا رفته است، ولی در عین حال حاشیه سود پتروشیمی های گازی بالا نرفته است و شاهد عدم کارآمدی رانت خوراک برای سوددهی صنایع هستیم.

موضوعی که به دلیل سرکوب قیمتی و اعطای رانت خوراک ارزان، سبب شده است که بهره وری و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا به محاق رود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بودجه 1402 بدون رانت چند ده هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها بسته خواهد شد؟

بودجه 1402 بدون رانت چند ده هزار میلیارد تومانی پتروشیمی ها بسته خواهد شد؟