مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 15 آذر 1401 ساعت 11:152022-12-06اقتصادي

بچه ببر بنگال: داستان توسعه بنگلادش


اکنون بنگلادش کشوری با درآمد متوسط شده است.

بی هیچ تردیدی یکی از بزرگ ترین داستان های موفقیت در توسعه و استفاده از کمک های خارجی در دهه های اخیر به حساب می آید، - در عین حال که زدوبندهای سیاسی شکننده داشته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، آنچه در ادامه می آید واکاوی مسیر توسعه بنگلادش است که بر اساس کتاب قمار روی توسعه از استفان درکان با ترجمه و گردآوری دکتر جعفر خیرخواهان در روزنامه دنیای اقتصاد منتشر شده است: نقطه عطف توسعه بنگلادش دهه 1980 بود؛ زمانی که چانه زنی توسعه ای بین فرادستان این کشور شروع شد؛ کشوری که اینک مورد حسادت سایر کشورهای کم درآمد از حیث ثبات اقتصاد کلان، رشد اقتصادی و کاهش فقر قرار گرفته است.

تا پیش از دهه 1980 فرادستان صاحب قدرت و نفوذ، گرفتار چنددستگی و تفرقه بودند اما از آن پس با وجود دموکراسی شکننده و جابه جایی قدرت بین دو جناح، همه فرادستان به رشد و توسعه بنگلادش متعهد ماندند.

به بیان روشن تر، سیاست و اقتصاد توامان به سمت طرفداری از اقتصاد باز و آزاد و عدم تصرف رانت های نوآوری، توجه به صنعت منسوجات و نیروی کار ارزآور و احترام به سازمان های غیر دولتی برای ارائه خدمات اجتماعی حرکت کردند.

آن هنگام که خواستم روی زمین سیمانی و کنار پنج زن منتظر آمدنم در حیاط کوچک خانه ای با سقف شیروانی بنشینم، محافظم با لبخندی به په


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بچه ببر بنگال: داستان توسعه بنگلادش

بچه ببر بنگال: داستان توسعه بنگلادش