مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 15 آذر 1401 ساعت 08:502022-12-06اقتصادي

حصیربافی؛ شغلی با قدمتی 5 هزار ساله در گیلان


حصیربافی شغلی با قدمت 5 هزار ساله در گیلان امروز با رونقی که دستان هنرمند اهالی فشتکه به آن داده منبعی برای تامین خانوارها در عرصه اقتصاد مقاومتی شده است.

- وقتی اسم حصیربافی را می شنویم اولین محصولی که به ذهنمان می آید سبدهای زیبای خرید توسط مادربزرگ ها از بازارهای سنتی است و شاید هم کلاه های زیبایی که شالیکاران در مزارع برنج برای حفاظت از آفتاب بر سر می گذارند و در هر سفر به خطه سرسبز گیلان بارها این صحنه های زیبا را دیده باشیم.

هر چند امروزه تولید محصولات حصیری بسیار متنوع شده و هر سلیقه ای را می تواند اقناع کند ولی شاید کمتر کسی از روند تولید محصولات حصیری اطلاع داشته باشد، تولیداتی که با تکیه بر منابع طبیعی محلی است و با کمترین هزینه مواد اولیه می تواند بیشترین سودآوری را داشته باشد و حتی به عنوان یک محصول صادراتی به آن نگاه شود و سهمی در بازار اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

حصیر یک گیاه طبیعی است که در حاشیه مرداب و تالاب می روید و هنرمندان این عرصه هر سال فقط یک ماه فرصت دارند تا آن را برداشت کنند که این اتفاق از اواسط تیرماه تا اواسط مردادماه رخ می دهد.

گیاه حصیر موقع برداشت سبز رنگ است که در زبان محلی گیلکی به آن لی یا گالی می گویند؛ بعد از چیده شدن آن را به صورت دسته ای بر سطح زمین پهن می کنند تا خشک شود و وقتی خشک شد رن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حصیربافی؛ شغلی با قدمتی 5 هزار ساله در گیلان

حصیربافی؛ شغلی با قدمتی 5 هزار ساله در گیلان