مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 14 آذر 1401 ساعت 14:552022-12-05بين الملل

چرا ثبت جهانی عود را با سوریه شریک شدیم؟


اخیرا «هنر ساختن و نواختن ساز عود» به صورت مشترک با سوریه به فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو راه پیدا کرده است؛ سازی که شاید به دلیل محبوبیت بسیارش در کشورهای عربی، - اخیرا هنر ساختن و نواختن ساز عود به صورت مشترک با سوریه به فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو راه پیدا کرده است؛ سازی که شاید به دلیل محبوبیت بسیارش در کشورهای عربی، به اشتباه گمان بر این باشد که از آن مناطق وارد ایران شده و این در حالی است که این ساز اصالتی ایرانی دارد.

حال در شرایطی که این ساز مشترکا با یک کشور عرب زبان به ثبت رسیده و از آنجا که این ساز در اصل ایرانی است، برخی سوال می کنند که چرا هنر ساختن و نواختن ساز عود با یک کشور عرب زبان به ثبت رسیده است؟ شب یلدا/ چله ، هنر ساختن و نواختن ساز عود ، سوزن دوزی ترکمن (ترکمنی دوزی) و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی ، چهار پرونده ایران بودند که به فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو راه پیدا کردند؛ درحالی که دو پرونده دیگرِ جشن مهرگان و هنر ساختن و نواختن ساز رُباب از ورود به این فهرست ناکام ماندند.

از طرفی، تاکنون 21 پرونده دیگر به صورت ملی و چندملیتی به فهرست جهانی میراث ناملموس یونسکو راه پیدا کرده اند که از بین آنها پنج مورد به موسیقی مربوط می شود؛ مواردی از جمله ردیف موسیقی ایرانی در سال 2009


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا ثبت جهانی عود را با سوریه شریک شدیم؟

چرا ثبت جهانی عود را با سوریه شریک شدیم؟