مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 آذر 1401 ساعت 13:202022-12-03پزشكي

مارگزیدگی و اثراتی حتی پس از کشته شدن مار


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به راه های درمان مارگزیدگی، گفت: در صورت کشته شدن مار، هرگز نباید آن را با دست حمل و جا به جا کرد چراکه گزیدگی رفلکسی می تواند حتی تا یک ساعت پس از مرگ مار اتفاق افتد.

- مجید شایسته در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: درد موضعی، سوزش، تورم موضعی، بزرگ شدن دردناک غدد لنفاوی، خونریزی و تاول از تظاهرات موضعی مارگزیدگی است.

وی با بیان اینکه در سراسر دنیا 3500 نوع مار وجود دارد که کمتر از 10 درصد کل مارها سمی هستند و در ایران 65 نوع مار (12 نوع آنها سمی) است، افزود: نوع مار در بروز و شدت علائم تعیین کننده بوده و اندازه جثه انسان هرچه جثه کوچکتر باشد نسبت زهر به وزن بیشتر می شود و در نتیجه شدت مسمومیت بیشتر خواهد بود.

شایسته با بیان اینکه، گزش از روی لباس یا عریان و محل گزش که در نواحی نزدیک به قلب خطر بیشتری دارد، تصریح کرد: تلاش برای به تاخیر انداختن جذب سم مار، کنترل تنگی نفس یا علائم خطرناک ناشی از مارگزیدگی و فراهم کردن شرایط انتقال بیمار به مرکز درمانی، اقدامات اولیه است که در محل حادثه باید انجام شود.

وی با بیان اینکه تهوع، استفراغ، سردرد، احساس کسالت، ضعف، گیجی، درد شکمی، اسهال، تشنج (ممکن است درکودکان اولین نشانه باشد)، افت فشارخون در اغلب موارد و افزایش احتمالی فشارخون در برخی موارد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مارگزیدگی و اثراتی حتی پس از کشته شدن مار

مارگزیدگی و اثراتی حتی پس از کشته شدن مار