مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 12 آذر 1401 ساعت 11:552022-12-03فرهنگي

مرمت نخستین اثر ثبتی خراسان


سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مرمت بنای «چهار طاقی بازه هور» به عنوان نخستین اثر ثبت شده خراسان در فهرست میراث آثار ملی خبر داد.

- ایسنا/خراسان رضوی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مرمت بنای چهار طاقی بازه هور به عنوان نخستین اثر ثبت شده خراسان در فهرست میراث آثار ملی خبر داد.

احسان زهره وندی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: عملیات مرمتی در این اثر تاریخی به شیوه بازسازی سبکی شامل استحکام بخشی ایوان ها، مقاوم سازی پی، ترمیم ترک ها و بندکشی دیوارهای داخلی و خارجی بوده است.

وی با اشاره به اهمیت مرمت بنای بازه هور ادامه داد: بنای چهار طاقی بازه هور یک اتاق مربع شکل با چهار ستون پهن است که با سقف گنبدی پوشانده شده است.

زهره وندی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی در 24 شهریور 1310 خورشیدی به عنوان نخستین اثر خراسان در آثار ملی ایران به ثبت رسید، خاطرنشان کرد: سنگی بودن این اثر تاریخی از ویژگی های خاص و نشان دهنده قدمت دیرینه این چهار طاقی است.

پژوهشگران مشرق شناس و متخصصان ایرانی زیادی در مورد کارکرد بنای بازه هور اظهار نظر کرده اند و اغلب آن را بنای مذهبی و عمدتا یک آتشکده معرفی می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مرمت نخستین اثر ثبتی خراسان

مرمت نخستین اثر ثبتی خراسان