مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 11 آذر 1401 ساعت 15:112022-12-02اقتصادي

هنر سوزن دوزی ترکمن و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم ثبت جهانی شد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از گرگان، محمد جواد ساوری در حاشیه بازدید مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دستی، فرش دستباف، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور از بناهای تاریخی گلستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هفدهمین نشست کمیته بین الدولی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یونسکو از 6 آذرماه تا 12 آذرماه در شهر رباط مراکش در حال برگزاری بوده و 6 میراث فرهنگی ناملموس ایران که پرونده های آنها مشترک با کشورهای دیگر تهیه شده به بررسی و رای گذاشته می شود.

وی تصریح کرد: تاکنون هنر سوزن دوزی ترکمن پرونده مشترک ایران و ترکمنستان و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی مشترک ایران، افغانستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان خاطرنشان کرد: هنر سوزن دوزی در تزیین لباس های زنان، مردان و کودکان، رودوزی بقچه و بند ان برای جهیزیه دختر یا پسر، قاب ها، آیینه، شانه، لباس عروسی برای عروس و داماد، هد بند و غیره تجلی پیدا می کند.

وی ادامه داد: سوزن دوزی به سبک ترکمنی یک هنر کاربردی تزیینی ذهنی بوده که توسط هنرمندان بر روی پارچه های ابریشمی، پشمی با نخ های طبیعی ابریشم، پنبه و یا نخ مصنوعی مانند اکریلیک نقش می بندد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هنر سوزن دوزی ترکمن و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم ثبت جهانی شد

هنر سوزن دوزی ترکمن و پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم ثبت جهانی شد