مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 10 آذر 1401 ساعت 09:502022-12-01اجتماعي

بهار کشاورزان «آبدانی» در پاییز/ فصل درو در «دشت خدا» فرا رسید


آذر که به نیمه می رسد، «دشت خدا» سبز و قرمز می شود و مردان و زنان «آبدان» که از اواسط تابستان، عرق ریزان بیل می زنند و خم و راست می شوند، - بوشهر- آذر که به نیمه می رسد، دشت خدا سبز و قرمز می شود و مردان و زنان آبدان که از اواسط تابستان، عرق ریزان بیل می زنند و خم و راست می شوند، رزقشان را از زمین برمی دارند.

خبرگزاری مهر - گروه استان ها- حدیث شاکرراد: پاییز دارد به نیمه می رسد و سرما مهمان بسیاری از شهرهای کشور شده است، باران و سرما اگرچه کشاورزی را در سرما خیزان کشور تعطیل می کند اما در جنوب، قصه متفاوت است.

در حوالی خلیج فارس، به فاصله 160 کیلومتری جنوب شهر بوشهر، دشتی حاصل خیز قرار دارد که از قدیم دشت خدا [خاصهٔ خدا] نامیدنش، دشتی که روزگاری فراوانی آب و دانه های گندم و رونق کشاورزی، آن را به آبدان شهره کرد و پاییز، اوج کار و تلاش مردان و زنانی است که از اواسط تابستان، عرق ریزان بیل می زنند و خم و راست می شوند تا در اواسط پاییز، رزقشان از زمین بردارند و جلوی بنده ای خم نشوند.

امروز، آبدان را قطب تولید گوجه فرنگی خارج از فصل کشور و استان بوشهر می نامند، شهری که نیم قرن است 90 درصد مردمانش، مستقیم و غیرمستقیم از گوجه فرنگی که در زبان محلی تماته نامیده می شود ارتزاق می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بهار کشاورزان «آبدانی» در پاییز/ فصل درو در «دشت خدا» فرا رسید

بهار کشاورزان «آبدانی» در پاییز/ فصل درو در «دشت خدا» فرا رسید