مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 5 آذر 1401 ساعت 10:402022-11-26پزشكي

کودک مبتلا به سرطان با ژن درمانی درمان شد


محققان کشور با همکاری شرکتهای دانش بنیان پروژه ژن درمانی کودک مبتلا با سرطان را با موفقیت پیش بردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، اولین ژن درمانی موفق در ایران به روش CAR_T Cell در شهریورماه سال جاری در بیمارستان مرکز طبی کودکان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.

این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات سلول و ژن درمانی کودکان در پژوهشکده ژن، سلول و بافت دانشگاه با همکاری یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی باز ساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران به انجام رسید.

بیمار دریافت کننده یک کودک پسر 5 ساله مبتلا به سرطان خون نوع لوکمی لنفوبلاستیک حاد بوده که 3 بار سابقه بازگشت یا عود بیماری داشته و به درمان شیمی درمانی رایج پاسخ نداده است.

این کودک به دلیل نداشتن دهنده مناسب برای پیوند سلول های بنیادی و مقاوم بودن به شیمی درمانی، کاندید ژن درمانی شد و بعد از گذشت بیش از 2 ماه از تزریق سلول های CAR_T سل در شرایط بالینی مناسب بدون حضور سلول های بدخیم در خون مغز استخوان است.

مراحل دستوری سلول های T از خون به این صورت است که لنفوست های T از خون بیمار جمع آوری و به آزمایشگاه برده می شوند تا ژن های آنها برای تولید آنچه گیرنده های آنتی ژن کایمریک نامیده می شود، تغییر کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کودک مبتلا به سرطان با ژن درمانی درمان شد

کودک مبتلا به سرطان با ژن درمانی درمان شد