مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 30 آبان 1401 ساعت 15:052022-11-21سياسي

آیا جامعه منهای فقر شدنی است؟


مرحوم محمدرضا حکیمی که او را فیلسوف عدالت نام می نهند، تأکید شدیدی داشت که جامعه باید منهای فقر باشد؛ به طوری که در آن فقیری یافت نشود.

اما آیا این سخن یک آرمان انتزاعی است یا قابلیت تحقق دارد؟ -   به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از فارس، مرحوم محمدرضا حکیمی که او را فیلسوف عدالت نام می نهند تأکید شدیدی داشت که جامعه باید منهای فقر باشد به طوری که در آن فقیری یافت نشود.

اما آیا این سخن یک آرمان انتزاعی است یا قابلیت تحقق دارد؟ در ادامه پاسخ را از خود او می گیریم که در کتاب جامعه سازی قرآنی آمده است.

امر به فراگیری عدالت، یعنی عدالت حداکثری شدنی است ممکن است پنداشته شود فراخوانی به ساختن جامعه منهای فقر یک خواسته ذهنی و آرمانی است و چنین چیزی ممکن نیست.

این سخن ممکن است گفته شود و بسیار هم گفته شود، لیکن پنداری بیش نیست! زیرا قرآن کریم امر می کند به اجرای عدالت و حضور عدالت را در زندگی های مردمان واجب می داند.

در علم اصول فقه با دلایل عقلی و نقلی ثابت شده است که تکلیف کردن به چیزی که ممکن و شدنی نیست و انجام دادن آن از قدرت و توان انسان ها بیرون است ممکن نیست، یعنی هیچ خردمندی کاری را که عملی نیست تکلیف نمی کند و واجب نمی سازد.

پس معلوم می شود اجرای عدالت ممکن است و کاری است شدنی از این رو خداوند متعال آن را واجب کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیا جامعه منهای فقر شدنی است؟

آیا جامعه منهای فقر شدنی است؟