نگاه متکلمان و فیلسوفان مسلمان نسبت به انساناستادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد به تشریح سه نگاه و رویکرد کلی میان متکلمان و فیلسوفان مسلمان نسبت به انسان پرداخت. - وحید خادم زاده در کنگره علامه طباطبایی که روز گذشته، 29 آبان با موضوع معاد از دیدگاه علامه طباطبایی در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: معاد بدون شک یکی از موضوعاتی است که به واسطه بحث های کلامی و دغدغه های دینی وارد حوزه فلسفه و عرفان هم شده است. معاد و زندگی پس از مرگ به آن دلیل که بیشتر فلاسفه یونان طبیعت گرا بودند و دغدغه تبیین طبیعت و عالم ماده را داشتند، چندان مورد توجه نبوده است. البته اشاره های بسیار کلی درباره زندگی پس از مرگ را می توان در آثار افلاطون و. دید که با آنچه در متون دینی ما با عنوان زندگی پس از مرگ وجود دارد، کاملا متفاوت است. وی افزود: هنگامی که فلسفه با ریشه یونانی وارد جهان اسلام شد، تحت تاثیر فضای دینی و اسلامی قرار گرفت و خواسته و ناخواسته بسیاری از موضوعاتی که دغدغه های دینی مسلمانان بود؛ از جمله معاد وارد گفت وگوی فلسفی شد و جامه فلسفه پوشید. استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: تمام اندیشمندان مسلمان اصل معاد و زندگی پس از مرگ را پذیرفته اند اما اختلاف نظرها بر سر کیفیت و چگونگی معاد است که به سادگی هم قابل برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |