مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 27 آبان 1401 ساعت 11:152022-11-18اقتصادي

کاهش منابع آبی کشور در نیم قرن گذشته / زنگ خطر کم آبی


عیسی بزرگ زاده، مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب، در خصوص بحران آب در ایران، گفت: ایران از گذشته یک اقلیم خشک بوده، یعنی حدود 75 درصد کشور جزو اقلیم های خشک، - نیمه خشک وحتی فراخشک است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب در برنامه پایش گفت: چند سالی است که خشک سالی و کاهش بارش ها را به صورت مداوم تجربه کرده ایم، منابع آبی کشور طی 50 سال پیش از حدود 130 میلیارد متر مکعب به 103 میلیارد متر مکعب رسیده است و شاهد یک روند کاهشی در این زمینه هستیم، همچنین موضوع دیگری به نام رخداد خشک سالی وجود دارد که با روند خشک سالی متفاوت است.

بزرگ زاده همچنین گفت: رخداد خشک سالی مربوط به بازه های زمانی کوتاه مدت است که متأسفانه هم اکنون به آن دچار و در سومین سال خشک سالی هستیم، مقادیر بارش طی دو سال گذشته نسبت به حد نرمال، بسیار کم بوده، البته قبل از این دو سال بارش باران حتی به صورت سیلابی صورت گرفت و مخازن کشور را پر کرد و سبب شد از سال اول خشکسالی راحت تر عبور کنیم اما در سال جاری مشکلات مربوط به خشکسالی به صورت تصاعدی در حال رشد است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در عین حال متذکر شد: در سال های خشکسالی به ویژه در مناطقی از کشور مانند سلسله کوه های زاگرس، البرز و آذربایجان و… که با آب سطحی مواجه هستیم.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کاهش منابع آبی کشور در نیم قرن گذشته / زنگ خطر کم آبی

کاهش منابع آبی کشور در نیم قرن گذشته / زنگ خطر کم آبی