مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 24 آبان 1401 ساعت 11:302022-11-15اجتماعي

قدمت 435 ساله قدیمی ترین سند کتابداری در کتابخانه آستان قدس رضوی


رییس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: قدیمی ترین سند حرفه کتابداری در کتابخانه این آستان از سال 1009 قمری یعنی 435 سال پیش و مقارن با دوره صفویه به جای مانده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، الهه محبوب اظهار کرد: در سند حرفه کتابداری به کتاب ها و قرآنهای موجود در کتابخانه آستان قدس رضوی و پرداخت حقوق به کتابداران اشاره شده است.

رییس اداره اسناد تاریخی کتابخانه آستان قدس رضوی بیان کرد: در آن دوران وظیفه کتابدار، نظارت بر همه امور کتابخانه اعم از تحویل گرفتن کتاب های صحافی شده، وقفی و نذری و امانت کتاب به مراجعان بود و تا اواسط دوره قاجار کتابدار به نوعی رییس کتابخانه نیز محسوب می شد.

وی ادامه داد: از دوره قاجار با ایجاد شغل ریاست کتابخانه، بسیاری از این امور به رییس کتابخانه واگذار شد.

کتابدارها را شاهان منصوب می کردند و افرادی فاضل و دانشمند برای این کار گمارده می شدند و خاندان دانشمند دوست محمد استرآبادی در قرن 11 هجری قمری از جمله خاندان هایی بودند که سالیان سال کتابداری کتابخانه آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند.

محبوب گفت: اسناد مختلف به مشاغلی از جمله ناظم، معاون، امین، مشرف، ضابط، مدرس، فراش، دربان، خادم و طغرانویس در کتابخانه اشاره دارد که در دوره قاجار با توسعه کتابخانه ها ایجاد شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدمت 435 ساله قدیمی ترین سند کتابداری در کتابخانه آستان قدس رضوی

قدمت 435 ساله قدیمی ترین سند کتابداری در کتابخانه آستان قدس رضوی