مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 23 آبان 1401 ساعت 12:452022-11-14سياسي

وقتی سازهای ترکمن «تاریخ» را می نوازند/ بررسی ریشه های 5هزار ساله


خلیفه عبدالمجید رژیم از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی نواحی منطقه گنبد در دومین نشست پژوهشی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از نقش ساز دو تار در آسیای میانه سخن گفت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، دومین نشست پژوهشی پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز دوشنبه بیست و سوم آبان ماه با سخنرانی خلیفه عبدالمجید رژیم از نوازندگان و پژوهشگران موسیقی نواحی منطقه گنبد درباره نقش دوتار در آسیای میانه سخنرانی کرد.

وی در بخش ابتدایی صحبت های خود بیان کرد: واقعاً درباره دوتار ترکمن صحبت های زیادی می توان انجام داد، اگر چه بنده اعتقاد دارم که ریشه تاریخی این ساز، دربرگیرنده تاریخی 5 هزار ساله است که می توان روی آن پژوهش های فراوانی انجام داد.

این هنرمند و پژوهشگر موسیقی ترکمن با ارائه تاریخچه ای از نقش ساز دوتار و ملودی های موجود در منطقه ترکمن توضیح داد: طبق تحقیقاتی که در حوزه موسیقی ترکمن انجام دادم، ما حدود 438 ملودی در این منطقه داریم که می تواند برای ما جالب توجه باشد.

زیرا اینها موسیقی های متعددی هستند که در کنار ساز دو تار قوم ترکمن با پرده های مختلف شرایط جالب توجهی را برای هنرمندان این عرصه و شنوندگانش فراهم می سازد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وقتی سازهای ترکمن «تاریخ» را می نوازند/ بررسی ریشه های 5هزار ساله

وقتی سازهای ترکمن «تاریخ» را می نوازند/ بررسی ریشه های 5هزار ساله