مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 16 آبان 1401 ساعت 15:452022-11-07اقتصادي

فروچاله ها در اهواز خودنمایی می کنند/ فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب


طبق مطالعات انجام شده توسط اداره کل زمین شناسی جنوب غرب تأسیسات فرسوده آب و فاضلاب در اهواز مردم را با چالش فروچاله ها مواجه کرده است.

- خبرگزاری مهر ؛ گروه استان ها - کوثر کریمی: فرونشست زمین یکی از مسائل مهم در علم مهندسی آب، جنگل داری، خاک شناسی و زمین شناسی است؛ مسئله ای که اکنون با توجه به وقوع تغییرات اقلیمی، افزایش میزان برداشت از سفره های آب زیرزمینی، کاهش تراز این منابع آبی به دلیل استفاده بی رویه و حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز به عنوان یک چالش و یا شاید یک ابرچالش برای ایران مطرح شده است.

فرونشست زمین به طور معمول بر اثر از بین رفتن ساختمان خاک و شسته شدن آن در لایه های زیرزمینی رخ می دهد و در نتیجه تبعات وخیم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به دنبال دارد؛ البته توپوگرافی هر منطقه و نوع خاک در نوع فرونشست ها مؤثر است، مثلاً در دشت های کوهپایه ای فرونشست به صورت غیر بحرانی و محدود رخ می دهد.

سقوط دکل های برق، سقوط خودروها یا حتی عابران پیاده در فروچاله ها، شکستن لوله های گاز و یا خروج قطار از ریل نمونه هایی از آثار فرونشست زمین است که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می شود.

نشت آب یا فاضلاب از شبکه های فرسوده مهم ترین علت بروز پدیده فرو چاله ها در اهواز بیان می شود طبق اعلام علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فروچاله ها در اهواز خودنمایی می کنند/ فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب

فروچاله ها در اهواز خودنمایی می کنند/ فرسودگی تاسیسات آب و فاضلاب