مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 14 آبان 1401 ساعت 13:052022-11-05پزشكي

«بلوغ زودرس» قد را کوتاه می کند؟!


هر سال بلوغ زودرس شش تا هفت سانتیمتر قد افراد را در بزرگسالی کوتاه می کند.

- یک فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با اشاره به تاثیرات منفی بلوغ زودرس بر کوتاهی قد افراد، گفت: هر سال بلوغ زودرس شش تا هفت سانتیمتر قد افراد را در بزرگسالی کوتاه می کند.

دکتر محمود قاسمی با بیان اینکه عوامل مختلفی در قد افراد موثر هستند، گفت: یکی از عوامل مهم در این زمینه شرایط داخل رحمی است، بطور مثال وجود فیبروم (توده داخل رحمی) موجب می شود که قد و وزن جنین کم شده و حتی برخی اندام های او تشکیل نشود.

 وی با بیان اینکه عامل مهم و موثر دیگر در این زمینه ژنتیک افراد و اندازه قد والدین آنها است، افزود: بطور کلی قد افراد برآیندی از قد والدین آنهاست و فرمول آن هم اینگونه محاسبه می شود که قد پدر و مادر را با هم جمع کرده و تقسیم بر دو می کنند، نتیجه حاصل برای فرزندان پسر به اضافه 6,5 سانتی متر و برای فرزندان دختر منهای 6.

5 سانتی متر در نظر گرفته می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بطور مثال اگر پدری یک متر و 80 سانتیمتر قد داشته باشد و مادر هم یک متر و 60 سانتیمتر باشد، میانگین این دو می شود یک متر و 70 سانتی متر، بنابراین فرزند پسر این خانواده حدود یک متر و 76 سانتی متر قد خواهد کشید و فرزند دختر آنها نیز یک متر و 63 سانتی متر خواه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«بلوغ زودرس» قد را کوتاه می کند؟!

«بلوغ زودرس» قد را کوتاه می کند؟!