مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 9 آبان 1401 ساعت 11:152022-10-31اقتصادي

فصل جدید مرمت کهن دژ کوه خواجه در هامون


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از فصل جدید مرمت کهن دژ کوه خواجه در شهرستان هامون خبر داد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان، مجتبی سعادتیان اظهار کرد: فصل جدید مرمت کهن دژ کوه خواجه هامون از اواخر شهریورماه امسال آغاز شده و با 70 درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان افزود: این عملیات با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد و 500 میلیون آغاز شده است.

وی به اقداماتی از جمله پی یابی و خاک برداری، اجرای دیوار خشتی و برچیدن بخش های فرسوده خشتی روی دیوار اشاره کرد و گفت: مرمت بخش های فرسوده خشتی در سطوح مختلف، دوخت و دوز و استحکام بخشی دیوارهای فرسوده بنا، اجرای طاق خشتی و اجرای اندود کاهگل در کهن دژ کوه خواجه از سایر اقداماتی است که در این فصل از مرمت این اثر انجام می شود.

سعادتیان خاطرنشان کرد: این مجموعه تاریخی در سال 1345 با شماره 540 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گفتنی است؛ کوه خواجه یا کوه اوشیدا تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون واقع شده و مجموعه ای از آثار مربوط به دوره های اشکانی و ساسانی و اسلامی در دامنه و اطراف آن واقع شده که از جمله آنها مجموعه کاخ ها


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فصل جدید مرمت کهن دژ کوه خواجه در هامون

فصل جدید مرمت کهن دژ کوه خواجه در هامون