مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 2 آبان 1401 ساعت 16:372022-10-24اقتصادي

چند نکته درباره ممنوعیت «نمای رومی» ساختمان ها


اگر گذرتان به خیابان نلسون ماندلا آفریقا/جردن خورده باشد، حتما ساختمان بیمه مرکزی که یکی از معروفترین نماهای رومی تهران است را مشاهده کرده اید، ساختمانی که یکی از معروف ترین معمارهای نمای رومی معمارش بوده است.

زمانی این ساختمان تبدیل شده بود به نماد معماری رومی و طی سال های مختلف، این سبک نما در جای جای مناطق مختلف شهر مثل قارچ رشد کرد و معماری سایر شهرهای کشور هم به تبع به همین سو گرایش پیدا کرد.

اما در چند سال اخیر، شاهد این مساله هستیم که نمای رومی کم کم دارد از تهران رخت بر می بندد و جای خود را به نمای مدرن می دهد.

  از گذشته هر منطقه ای سبک معماری خودش را داشته که منطبق بر مصالح و شرایط اقلیمی محلی بوده است.

بادگیرهای یزد، خانه های چوبی شمال، خانه های سنگی مناطق کوهستانی و پنجره های خوبی از دیدن چنین دست ساخته های بشری منتقل می کنند.

اما چند سالی است با عدم توجه به معماری و شهرسازی خاص هر منطقه، فضای شهری تبدیل شده است به شتر گاو پلنگی که علاوه بر هدر رفت مصالح و انرژی، حس آرامش و زیبایی دوستی شهروندان را زیر سوال برده است.

یک ساختمان نمای سنتی، دیگری مدرن، یکی آجر، یکی سنگ، یکی آلومینیوم و در نهایت یکی رومی، یکی زنگی! حال چگونه است که سطح شهرهایمان پر شده است از معماری کشورهای دوردست از جمله روم باستان؟ نمای رومی هرچ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چند نکته درباره ممنوعیت «نمای رومی» ساختمان ها

چند نکته درباره ممنوعیت «نمای رومی» ساختمان ها