مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 مهر 1401 ساعت 11:422022-10-06سياسي

یاد شاعر تهران در روز تهران؛ شهری شکیبا در برابر بلاها


هر چند تعیین 14 مهر مخالفانی هم دارد که معتقدند تهران قدمتی دیرین دارد و مناسبت تبدیل آن از دارلخلافه به پایتخت در 1286 عمر آن را کم می کند اما بهانه ای است برای یادی از سپانلوی فقید که به شاعر تهران شهرت داشت با اشاره ای به شعر شاعر دیگر: - هلا ای پایتخت پیر! طای دسته دارت کو؟    عصر ایران؛ مهرداد خدیر- 14 مهر به عنوان روز تهران نام گذاری شده است.

درباره این مناسبت که چقدر باربط است نظرها البته یک سان نیست.

چرا که مناسبت آن رسمیت طهران به عنوان پایتخت در 14 مهر 1286 خورشیدی در اصل 4 متمم قانون اساسی است.

توجیه موافقان و پیشنهاد دهندگان این است که در این روز طهران (تهران) پایتخت شد حال آن که پیش تر دارالخلافه بوده و در عصر ناصرالدین شاه به دارالخلافه ناصری و در دوران مظفرالدین شاه به دارالخلافه مظفری شهرت داشته است.

   مخالفان اما می گویند اگر قرار است نسب تهران را به دوره قاجار ببریم چرا به 1286 و نه به 1165 خورشیدی که آقا محمدخان در طهران تاج گذاری کرد؟ و اصلا چرا دوره قاجار و صفویه نه که گرداگرد طهران برج و بارو ساختند و به عنوان یکی از آبادی های ری مورد توجه بود.

برخی از این هم فراتر می روند و به پیدا شدن اسکلت زنی جوان در منطقه مولوی اشاره می کنند که قدمت آن بالای 3000 سال حدس زده و گاه تا 5 یا 7 هزار هم گفته اند و با این نگاه مناسبت 14 مهر را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یاد شاعر تهران در روز تهران؛ شهری شکیبا در برابر بلاها

یاد شاعر تهران در روز تهران؛ شهری شکیبا در برابر بلاها